امریکا دوصد هیلیکوپتر و طیارۀ دیگر به سربازان افغان می‌دهد

قوای هوایی افغان تا چند سال پیش با کمبود شدید تجهیزات روبرو بود

مقام‌های افغان می‌گویند که قرار است ایالات متحدۀ امریکا ۲۰۰ هیلیکوپتر و طیارۀ دیگر را به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان فراهم کند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، گفته است که فراهم آوری این جنگ افزار و تجهیزات نظامی، بخشی از پلان چهارساله برای تقویت و تجهیز نیروهای افغان و درهم کوبیدن شورشگری طالبان است.

آقای وزیری گفته است که بحث در مورد این پلان، بخشی از اجندای هیات عالیرتبۀ امریکایی است که انتظار می رود تا چند هفتۀ دیگر به کابل بیاید. هرچند ترکیب هیات امریکایی که قرار است به کابل برود، تا کنون مشخص نشده است.

همزمان با این، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان روز چهار شنبه برای بحث در مورد همکاری دوجانبه میان کابل و واشنگتن، کنفرانس ویدیویی یک ساعته با همتای امریکایی خود داشت.

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری دونالد ترمپ در ایالات متحدۀ امریکا، این نخستین هیات عالیرتبۀ امریکایی است که به افغانستان سفر خواهد کرد.

عبدالرووف ابراهیمی، رییس ولسی جرگۀ افغانستان، نیز گفته است که در سفر این هیات امریکایی در مورد ادارۀ مساعدت ایالات متحده برای افغانستان بحث خواهد شد.

در همین حال، یک منبع دیگر افغان گفته است که دخالت روسیه، ایران و پاکستان در امور افغانستان نیز بخشی از مباحثات هیات امریکایی با مقام‌های افغان خواهد بود.

مقام‌های امریکایی که از دیرزمان پاکستان را به پناه دادن به تندروان طالب متهم می‌کردند، به تازگی از نفوذ ایران و روسیه در صفوف مخالفان دولت افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده اند.

جان نیکلسن فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان و جان مک‌کین سناتور شناخته شدۀ امریکایی و رئیس کمیتۀ قوای مسلح مجلس سنای کانگرس ایالات متحده، به تازگی تایید کردند که ایران طالبان را تجهیز و تمویل می کند و به گفتۀ آنان روسیه نیز با سران طالب در تماس است تا تلاشهای ایالات متحده را در افغانستان تحت شعاع قرار دهد.

از سوی دیگر، قرار است روسیه در ماه اپریل میزبان کنفرانسی در مورد افغانستان باشد که در آن نمایندگان چین و پاکستان نیز حضور خواهد داشت. افغانستان تا هنوز در مورد شرکت در این نشست غور دارد و ایالات متحده با آنکه در این نشست دعوت شده بود، شرکت در آن را رد کرد.