فدراسیون فوتبال امریکا به زنان و مردان ملی‌پوش دستمزد برابر پیشنهاد کرد

فدراسیون فوتبال ایالات متحده از ارایه پیشنهاد دستمزد برابر به زنان و مردان ملی‌پوش امریکا خبر داد.

به گزارش اسوشیتدپرس، فدراسیون فوتبال امریکا ضمن اعلام‌ این خبر گفت که هرگونه توافقی با فیفا درباره سهم کشورها از درآمدهای جام جهانی فوتبال را، که شامل پاداش یکسان برای تیم‌های ملی زنان و مردان نباشد، نمی‌پذیرد.

فدراسیون فوتبال ایالات متحده پیشنهاد خود را به اتحادیه‌های زنان و مردان ملی‌پوش امریکا که سازمان‌های جداگانه‌ اند، ارایه کرده است. این در حالی است که این اتحادیه‌ها، طبق قانون فدرال، هیچ تعهدی برای چانه‌زنی مشترک یا موافقت با شرایط مشابه ندارند.

قرارداد اتحادیه بازیکنان مرد با فدراسیون فوتبال امریکا در دسمبر سال ۲۰۱۸ به پایان رسید، ولی قرارداد بازیکنان زن تا دسمبر سال جاری ادامه دارد.

این اتحادیه‌ها هنوز درباره پیشنهاد فدراسیون فوتبال امریکا اظهار نظری نکرده‌اند.

فدراسیون جهانی فوتبال "فیفا" در جام جهانی فوتبال مردان ۲۰۱۸، چهار صد میلیون دالر میان ۳۲ تیم حاضر تقسیم کرد و به فرانسه، قهرمان مسابقات، ۳۸ میلیون دالر داد.

این در حالی است که در جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۹، ۳۰ میلیون دالر میان ۲۴ تیم تقسیم شد و امریکا قهرمان مسابقات فقط چهار میلیون دالر دریافت کرد.

فیفا برای دوره‌های بعدی جام جهانی این مبلغ را بیشتر کرده است. این نهاد ورزشی در جام جهانی ۲۰۲۲ مردان ۴۴۰ میلیون دالر و در جام‌ جهانی ۲۰۲۳ زنان ۶۰ میلیون دالر میان کشورها تقسیم می‌کند، ولی تعداد تیم‌های زنان به ۳۲ افزایش یافته است.

فدراسیون فوتبال کشورهای مختلف بخشی از پاداش حضور در جام جهانی فوتبال را بر اساس توافقی که‌ با بازیکنان دارند، میان آنها تقسیم می‌کنند.

اعضای تیم‌ فوتبال زنان امریکا در سال ۲۰۱۹، از فدراسیون فوتبال کشورشان به دلیل تبعیض‌های جنسیتی در پرداخت دستمزدها شکایت کردند و خواستار پرداخت غرامت شدند.

چندی پیش یک قاضی منطقه‌ای در شهر لاس انجلس، بخشی از شکایت این زنان درباره دریافت دستمزدهای یکسان در گذشته را نپذیرفت، ولی با اعتراض آنان به شرایط و امکانات تبعیض‌آمیز کاری موافقت کرد و این پرونده دنبال خواهد شد.

این در حالی است که اعضای این تیم تقاضای تجدید نظر کرده‌اند و امیدوارند اعتراض آنان به تبعیض‌های جنسیتی در پرداخت حقوق و مزایای گذشته نیز بخشی از شکایت باشد.

تیم ملی فوتبال زنان امریکا یکی از پرافتخارترین تیم‌های جهان در این رشته ورزشی محسوب می شود و تاکنون چهار بار قهرمان جام جهانی فوتبال زنان شده است.