لینک های دسترسی

Breaking News

اختلافات طالبان - غیبت ملاعمر یا تلاش کابل؟


طالبان مذاکرات صلح با حکومت کرزی را رد می کنند
طالبان مذاکرات صلح با حکومت کرزی را رد می کنند
دیلی بئست، یک نشریه امریکایی گزارش داده است که اختلافات میان ملا قیوم ذاکر و ملا اختر محمد منصور، دو فرمانده ارشد طالبان بر سر تعیین قوماندانان محلی و چگونگی عملیات جنگی به حدی افزایش یافته است که امکان بروز منازعات مسلحانه می رود.

غیبت ملا محمد عمر، رهبر فراری طالبان، از جلسات شورای کویته و دستگیری ملا عبدالغنی برادر، رهبر شماره دوم طالبان توسط سازمان استخبارات پاکستان(آی اس آی)، راه را برای رقابت میان سایر فرماندهان طالبان گشوده است.

ملا قیوم ذاکر قبلاً در محبس گوانتانامو ایالات متحده و زندان پلچرخی کابل زندانی بود. او به قساوت و بی رحمی در میان طالبان، مشهور است. شماری از طالبان ملا ذاکر به عدم توجه به ضروریات جنگجویان طالب و برخورد نامناسب با آنها، متهم کرده است.

ملا اختر محمد منصور، عضو شورای کویتهء طالبان است که رقیب ملا ذاکر خوانده می شود. ملا منصور دارای نفوذ سیاسی وسیع در گروه طالبان است. به گزارش دیلی بئست، ملامنصور چندین بار ملا ذاکر را برای اشتراک در جلسات شورای کویته دعوت کرده بود اما ملا ذاکر آنرا رد کرد.

پالیسی کابل؟

وحید مژده، یک آگاه مسایل طالبان، گزارش بروز اختلافات شدید میان رهبران طالبان را شایعه پراگنی خوانده میگوید که طالبان مانند سایر گروه های سیاسی در افغانستان نبوده و اهداف عقیدتی را دنبال می کنند.

آقای مژده به رادیو آشنا گفت: " طالبان در برابر یک ابر قدرت میی جنگند و این را می دانند که کوچکترین اختلاف بین آنها سبب نابودی شان می شود."

مژده حکومت افغانستان را به انجام فعالیت های استخباراتی متهم می کند که هدف آن، ایجاد تفرقه در رهبری طالبان است.

به باور آقای مژده، رئیس جمهور افغانستان برای رهایی ملابرادر تلاش می کند تا یک "مرکزیت قوم درانی" را در تقابل با رهبران غلجایی طالبان ایجاد کند.

طالبان با درک این تلاش ها، به گفته آقای مژده، واکنش خشن نشان داده اند و حتا دست به ترور مقامات ارشد دولت افغانستان زده اند. آخرین قربانی حملات هدفمند طالبان اسدالله خالد، رئیس اداره امنیت ملی افغانستان است که در زمان حاضر در ایالات متحده امریکا تحت تداوی قرار دارد.


تسهیل سفر طالبان

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه تحریمات بر سفر مقامات گروه طالبان را تخفیف داد. بر اساس تصمیم اعضای این شورا، نماینده گان گروه های که در نام شان در فهرست تحریمات بین المللی قرار دارد می توانند برای اشتراک در مذاکرات صلح سفر کنند.

نام های شماری از رهبران طالب در فهرست دهشت افگنی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا قرار دارد و برای دستگیری شماری از آنها، میلیون ها دالر جایزه تعیین شده است.

نظیف الله شهرانی، استاد پوهنتون اندیانا امریکا، می گوید که احتمال دارد ایالات متحده سفر مذاکره کننده گان صلح طالبان را نادیده بگیرد. "به صورت عموم، امریکا در صورت که منفعت خویش را در این روند ببیند، ممکن موضوع توقیف رهبران طالب را نادیده بگیرد."
XS
SM
MD
LG