لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال بازگشایی زندان های مخفی CIA


زندان های مخفتی ادارۀ C.I.A در زمان حکومت بارک اوباما مسدود ساخته شده بود
زندان های مخفتی ادارۀ C.I.A در زمان حکومت بارک اوباما مسدود ساخته شده بود

گزارش ها مبنی بر بازگشایی احتمالی زندان های مخفی ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا سی.آی.ای و بازنگهداشتن زندان گوانتانامو، بحث های داغ و واکنش ها را در واشنگتن برانگیخته است.

رسانه های نیویارک تایمز و اسوشیتد پرس، گزارش داده اند که به پیش نویس یک فرمانِ دست یافته اند که بر اساس آن احتمال میرود دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده فعالیت زندان های مخفی ادارۀ سی.آی.ای را دوباره قانونی سازد.

اما شان سپایسرسخنگوی قصر سفید گفته است که این سند متعلق به قصر سفید نیست.

بر اساس پیش نویس این فرمان، ادارۀ استخبارات مرکزی یا سی آی ای میتواند که برای توقیف و تحقیق از دهشت افگنان، زندان های که در خارج از ایالات متحده توسط سی.آی.ای اداره میشدند، دوباره گشوده شوند.

این فرمان همچنان اجازه میدهد که زندان گونتانامو در کیوبا که در حال حاضر ۴١ تن از دهشت افگنان مظنون در آن نگهداری میشوند، باز بماند.

این فرمان احتمالی، مخالفت های وسیع اعضای دموکرات و جمهوریخواۀ کانگرس را برانگیخته است.

ننسی پلوسی عضو دموکرات در مجلس نمایندگان کانگرس، این فرمان را خلاف ارزش های امریکا و "یک گامِ به عقب" توصیف کرده است. خانم پلوسی همچنان گفته است "راۀ را که او (ترمپ) تعقیب می کند، غلط است."

در عین حال، جان مکین سناتور ارشد حزب جمهوریخواه، با نشر یک پیام در صفحۀ تویتراش گفته است که " رئیس جمهور هر فرمان اجرایی را که خواسته باشد، امضا کرده میتواند. اما قانون قانون است. ما شکنجه را دوباره در ایالات متحده برگردانده نمیتوانیم."

بارک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، ضمن تقبیح زندان گوانتانامو، گفته بود شیوه های تحیقیق به شمول شکنجه با آب که در آن به فرد مظنون غرق مصنوعی داده می شود و کارمندان ادارۀ سی.آی.ای از آن کار میگیرند، وسیلۀ استخدام دهشت افگنان برای گروۀ داعش می باشد.

آقای اوباما باجود آن که زندان های مخفی ادارۀ سی.آی.ای را در خارج از کشور مسدود کرد، اما در مسدود ساختن زندان گوانتانامو ناکام ماند.

XS
SM
MD
LG