لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش متفاوت رهبران افغان به رویداد تکزاس و کندز


ساعاتی پس از نشر خبرها در باره یک رویداد مرگبار در داخل کلیسای در ایالت تکزاس ایالات متحده امریکا، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، در صفحۀ رسمی تویترش نوشت "تسلیت امرا به قربانیان حادثه گلوله باری در تکزاس ابراز می کنم و در همبستگی با مردم و حکومت امریکا ایستاده ام".

این پیام معمول اما واکنش های غیرمعمول شماری از کاربران تویتر را در قبال داشت. بیشتر کاربران از آقای عبدالله پرسیده اند که چرا در باره رویداد مرگبار این هفته در ولایت کندز خموشی اختیار نموده و با قربانیان آن اظهار غمشریکی نکرده است. ریاست جمهوری افغانستان هم در بارۀ رویداد کندز تا این حال چیزی بیان نکرده است.

علی لطیفی، خبرنگار افغان، در پای تویت آقای عبدالله نوشته است که "با گذشت سه روز از گزارش ها در مورد کشته شدن غیرنظامیان در بمباردمان نیروهای امریکایی در چهاردره کندز، داکتر عبدالله و اشرف غنی تا حال تبصره نکرده اند".

اهالی ولسوالی چهاردره در ولایت کندز گفته اند که در بمباردمان نیروهای خارجی بیشتر از ده غیرنظامی کشته شد و ۱۶ تن زخمی شد. ناتو گفته است که در این مورد تحقیق می کند.

مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان، به صدای امریکا گفت که مخاطبین صفحۀ تویتر آقای عبدالله بیشتر "دوستان بیرونی ما استند و در جهان بیرون مورد استفاده قرار می گیرد". آقای رحیمی گفت که ریاست اجرائیه در مورد رویدادهای مرگبار در داخل افغانستان "بی تفاوت نیست" و در زمانی که به غیرنظامیان در عملیات نظامی نیروهای بین المللی و افغان آسیب برسد "در تمام این موارد، ما حضور داریم در بعضی موارد ما نیازمند رسیدگی استیم که در صحنه درآییم و با مردم باشیم".

سیاست متفاوت

سازمان ملل گزارش داده است که در ۹ ماه نخست سال جاری حداقل ۲۶۴۰ غیرنظامی افغان در منازعات مسلحانه جان باخت. بر مبنای یافته های سازمان ملل، بیشتر از ۷۵ در صد تلفات غیرنظامیان را به مخالفین مسلح دولت نسبت می دهد اما دست کم ۵۶۰ غیرنظامی در نتیجه عملیات نیروهای طرفدار دولت افغانستان هلاک گردید.

ارگ و ریاست اجرائیه در نکوهش حملات مخالفین مسلح دولت، به ویژه حملاتی که در آن به غیرنظامیان ضرر می رسید، به صورت فوری اقدام می ورزد. رئیس جمهور و رئیس اجرایی این گونه حملات را "تروریستی، وحشیانه، غیراسلامی و غیرانسانی" خطاب می کنند.

با آن که به گزارش سازمان ملل، در نه ماه سال روان دست کم ۲۰۵ غیرنظامی افغان در اثر حملات هوایی نیروهای خارجی و افغان کشته و ۲۶۱ تن جراحت برداشت، ارگ و ریاست اجرائیه در محکومیت این گونه رویدادها اعلامیه صادر نکرده است.

این سیاست رهبران حکومت وحدت ملی بسیار متفاوت از برخورد حکومت پیشین به رهبری حامد کرزی است. آقای کرزی عملیات نظامی نیروهای بین المللی را که در آن غیرنظامیان کشته می شد، با الفاظ تند محکوم می نمود. با این کار، ظاهراً، رئیس جمهور کرزی روابط اش را با امریکا به آزمایش گرفت – سیاستی که رهبران حکومت وحدت ملی شاید به آن علاقه‌ای نداشته باشند.

XS
SM
MD
LG