لینک های دسترسی

Breaking News

ایران در صدد استخراج معدن آهن هرات است


ارزش معادن افغانستان بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد دالر امریکایی تخمین شده است
ارزش معادن افغانستان بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد دالر امریکایی تخمین شده است

وزارت معادن و پطرولیم افغانستان روز یکشنبه گفت که ایران در نظر دارد تا معدن آهن در ولایت هرات را استخراج کند، اما به دلیل اختلاف روی چگونگی پروسس استخراج معدن، تا هنوز توافقی صورت نگرفته است.

عبدالقدیر متفی، سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم، به صدای امریکا گفت که سفیر ایران در کابل چندین بار خواستار قرارداد استخراج معدن آهن سنگان در ولسوالی غوریان ولایت هرات شده است.

آقای متفی گفت "ما ملاقات های متعددی با سفیر ایران {مقیم کابل} در وزارت معادن و پطرولیم داشته ایم. ایران می خواهد {در بخش معادن} سرمایه گذاری کند. اما شرایط که ما در خصوص سکتور صنایع استخراجی داریم این است که میخواهم سرمایه گذاری در اینجا به صورت زنجیره یی صورت بیگیرد—نه اینکه مواد خام از افغانستان به سایر کشور ها برود و در آنجا پروسس شود."

سخنگوی وزارت معادن و صنایع افغانستان همچنین گفت که ایران تلاش می کند تا مواد خام را از معدن آهن ولسوالی غوریان استخراج کند و سپس آنرا در ایران پروسس کند.

به گفتۀ آقای متفی، بخشی از معدن آهن در ولسوالی غوریان موقعیت دارد و بخشی دیگر آن در قلمرو ایران واقع شده است.

در همین حال Press TV ایران به نقل از مهدی کرباسیان، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع ایران، گزارش داده است که ۲.۷ میلیارد تن معدن آهن در قلمرو ایران واقع شده و یک میلیارد تن آهن در معدن سنگان ولسوالی غوریان هرات موقعیت دارد.

بر اساس مطالعۀ که از سوی ادارۀ سروی جیولوژی ایالات متحده صورت گرفته است، افغانستان به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد دالر معادن را در خود دارد، اما حکومت افغانستان ارزش معادن آن کشور را به ۳۰۰۰ میلیارد دالر امریکایی تخمین کرده است.

در بیش از یک و نیم دهۀ گذشته، حکومت افغانستانده ها قرار داد استخراج معدن را با شرکت های خصوصی داخلی و خارجی بسته است، اما به گفتۀ مقام ها بسیاری از پروژه های که در گذشته قرار داد شده، با مشکلات حقوقی، تخنیکی و اقتصادی مواجه است.

به گفتۀ آقای متفی "نقشۀ راه" که وزارت معادن و پطرولیم تهیه کرده است، مانع مشکلات حقوقی و تخنیکی در آینده خواهد شد.

این مقام افغان همچنان گفت که شماری از کشور های غربی به شمول ایالات متحده برای سرمایه گذاری در سکتور معادن افغانستان، ابراز علاقمندی کرده اند.

XS
SM
MD
LG