لینک های دسترسی

Breaking News

مقام های غزنی: طالبان با کمک انجنیران پاکستانی معادن را استخراج می کنند


(عکس از آرشیف)
(عکس از آرشیف)

برخی اعضای شورای ولایتی و باشندگان غزنی می گویند که معدن طلای زرکشان در ولسوالی مُقر غزنی توسط طالبان به همکاری انجنیران پاکستانی استخراج می شود.

امان الله کامرانی، عضو شورای ولایتی غزنی گفت: "طالبان برخی دستگاه‌ های را آورده و در ساحه معدن زرکشان ولسوالی مقر (ولایت) غزنی نصب کرده و سنگ‌ های آن را شکستانده و به طور قاچاق به پاکستان می برند."

آقای کامرانی افزود که بر علاوه معدن طلای زرکشان، معادن سنگ‌ های قیمتی در ولسوالی زنه‌ خان نیز توسط طالبان استخراج شده و به پاکستان قاچاق می‌ گردد.

باشندگان غزنی و اعضای شورای ولایتی آن ولایت می‌ گویند که اکثریت این معادن در ساحات صعب‌ العبور و خارج از کنترول دولت قرار دارد.

از سویی هم احمد ضیا یعقوبی، ولسوال ولسوالی زنه خان غزنی می‌ گوید که برخی از معادن سنگ‌ های قیمتی در ساحه خوشه عبدال این ولسوالی نیز توسط طالبان استخراج و به پاکستان قاچاق می‌ شود.

ولسوال زنه خان به صدای امریکا گفت: "افراد گروه طالبان به همکاری انجنیران پاکستانی سنگ‌ های قیمتی را استخراج کرده و از مسیر لوگر آن را به پاکستان انتقال می دهند."

مقام های محلی ولسوالی زنه‌ خان می‌ گویند که اکنون یک تُن سنگ‌ نیمه قیمتی توسط مخالفین دولت و قاچاقبران در بدل ۲۵۰ هزار روپیه پاکستانی استخراج و معامله می‌ شود.

اما عارف نوری، سخنگوی والی غزنی استخراج معدن طلای زرکشان در غزنی را توسط طالبان رد کرد.

آقای نوری افزود: "استخراج معادن نیاز به تجهیزات دارد و طالبان با توجه به امکاناتی که در دسترس دارند، امکان ندارد که این معادن را استخراج کند و ما این ادعاها را رد می‌ کنیم زیرا (نشر این گزارش ها) به خاطر بد نامی مقام های محلی غزنی صورت گرفته و واقعیت ندارد."

گروه طالبان تا کنون در این باره به رسانه‌ ها چیزی نگفته است.

استخراج غیر قانونی و قاچاق سنگ‌ های معادن در ولایت های مختلف افغانستان به خارج از کشور خبر تازه‌ ای نیست اما به نظر می‌ رسد که در مقایسه به سال‌ های پیش، نا امنی و گسترش حاکمیت مخالفین در ساحات نا امن استخراج غیر قانونی معادن را تقریباً تبدیل به امری معمول کرده است.

در همین حال، عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان استخراج غیر قانونی معادن در ساحات تحت حاکمیت مخالفان مسلح را تایید می‌ کند.

سخنگوی وزارت معادن گفت: "در ساحات که ما نظارت می کنیم استخراج غیر قانونی بسیار کم است اما ساحات که مخالفین باشد معادن به شکل غیر معیاری تاراج می‌شود."

وزارت معادن کشور می‌ گوید که اخیراً "نقشه راه" یا دیدگاه استراتیژیک معادن افغانستان ساخته شده و با نیرو های امنیتی شریک شده تا ساحات تحت خطر بیشتر تحت حفاظت قرار بگیرد.

پیش از این اعضای شورای ولایتی و مقام‌ های محلی در جوزجان گفته بودند که "دهشت افگنان فرانسه‌ یی" و جنگجویان از سایر کشور ها با گروه داعش، در کنار فعالیت‌ های دهشت افگنی، معادن ولسوالی درزآب را استخراج و قاچاق می کنند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG