لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به توقف مذاکرات با امریکا هشدار دادند


نمایندگان طالبان که در نشست مسکو حضور داشتند (عکس از آرشیف)
نمایندگان طالبان که در نشست مسکو حضور داشتند (عکس از آرشیف)

گروه طالبان هشدار داده که اگر امریکا بحث خروج نظامیان خود از افغانستان را به موضوع اصلی مذاکرات تبدیل نکند، تماس‌های خود را با امریکا متوقف خواهند کرد.

این گروه با انتشار یک اعلامیه ادعا کرده که نمایندگان امریکا در جلسۀ دوحه تعهد کرده بودند که در نشست بعدی، روی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان صحبت خواهند کرد؛ در حالی که به نقل از اعلامیه، امریکا تمایلی برای ادامۀ این بحث نشان نداده است.

اخیرا گروه طالبان اعلام کردند که جلسۀ خود با نمایندگان امریکا را که قرار بود در قطر برگزار شود، به دلیل "اختلاف نظر" روی آجندای آن برهم زده اند. اگرچه سفارت امریکا در کابل بعدا گفت که برگزاری چنین جلسه‌ای در دستور کار نبوده است.

اسماعیل قاسم‌یار، از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در واکنش به این اظهارات، به صدای امریکا گفت که "منفی‌گرایی" طالبان سبب ادامۀ جنگ می‌شود.

آقای قاسم‌یار گفت که مهم است اول مذاکرات صورت بگیرد تا زمینه برای شنیدن شرایط جناح‌های مختلف فراهم شود.

سفر خلیلزاد به کابل

در دیدار آقای خلیلزاد با مقامات افغان، شمار زیادی از رهبران سیاسی افغانستان حضور داشتند
در دیدار آقای خلیلزاد با مقامات افغان، شمار زیادی از رهبران سیاسی افغانستان حضور داشتند

هشدار طالبان برای قطع گفتگوها با امریکا در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا برای صلح افغانستان سرگرم دیدار از کابل است. آقای خلیلزاد، در این سفر با مقامات افغان راجع به "اقدامات بعدی" امریکا در رابطه به مذاکره با طالبان گفتگو کرده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی ریاست جمهوری افغانستان منتشر شده، آمده است که آقای خلیلزاد در این جلسه که علاوه بر رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، شمار زیادی از رهبران سیاسی افغانستان نیز در آن حضور داشتند، از نتایج سفرهای اخیرش به هند، چین و امارات متحده عربی، گزارش داده است.

دولت افغانستان تاکید دارد که گفتگوهای صلح با طالبان باید به رهبری و مدیریت افغان‌ها انجام شود؛ در حالی که طالبان تاکید دارند که تنها حاضر اند با امریکا بر سر خروج نیروهای‌شان از افغانستان گفتگو کنند.

براساس گزارش‌ها، قصر سفید طرح کاهش نیروهای نظامی امریکا در افغانستان را در دست بررسی دارد؛ اما آگاهان امور و برخی از سیاستمداران امریکایی، نسبت به پیامدهای کاهش و یا خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان در شرایط کنونی هشدار داده اند.

XS
SM
MD
LG