لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجه امریکا برای مذاکره با طالبان 'به قطر می‌رود'


مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا گفته است که در نظر دارد برای پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان، شخصا به دوحه برود.

آقای پمپیو ابراز امیدواری کرده که نمایندگان دولت امریکا در گفتگو با طالبان به پیشرفت‌هایی دست یابند، اما تاکید کرده که دست یافتن به توافق نهایی با طالبان، نیازمند توجه به ابعاد مختلف و پیچیدۀ این روند است.

گفتگوها با طالبان در دوحه، با حضور زلمی خلیلزاد، فرستاده امریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، در پشت درهای بسته ادامه داشته و جزییاتی از پیشرفت‌های احتمالی این گفتگوها به بیرون درز نکرده است.

گفته شده است که موضوع خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و تضمین اینکه افغانستان بار دیگر به تهدیدی برای جامعه جهانی تبدیل نشود، از مسایل اصلی مورد بحث در این گفتگوها است.

وزیر خارجه امریکا که در یک گردهمایی سالانۀ شاگردان در ایالت آیوا صحبت می‌کرد، گفت "فکر می‌کنم این بسیار مهم است که توافق ما با طالبان تنها روی کاغذ نباشد و یا اینکه مراسمی برگزار کنیم و پیروزیی را جشن بگیریم که دوباره برهم بخورد؛ بلکه توافقی باشد که روی تفاهم اساسی در مورد منافع مختلف تمامی جناح‌ها استوار باشد تا از پایداری لازم برخوردار باشد."

آقای پمپیو افزود "امیدوارم خلیلزاد به پیشرفت‌هایی دست یابد. من می‌توانم ظرف یکی دو هفته به آنجا رفته و برای پیشرفت بیشتر این روند شخصا کمک کنم."

آقای پمپیو هم‌چنین در اظهارات خود به ابعاد منطقه‌ای مذاکرات صلح با طالبان اشاره کرد و گفت که موجودیت "بازی‌گران منطقه‌ای" از جمله پاکستان، هند، چین و روسیه، روند گفتگوها با طالبان را "به شدت پیچیده ساخته است."

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز بارها گفته است که دست یافتن به توافقی با طالبان، نیازمند زمان طولانی و حوصله‌مندی فراوان است.

با این حال، شماری از ناظران نگران اند که شتاب امریکا برای رسیدن به توافق صلح با طالبان و خروج زودهنگام از افغانستان، دورنمای صلح در این کشور را با تهدید روبرو کند.

XS
SM
MD
LG