لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس: خلیلزاد جزییات توافق با طالبان را در جلسۀ علنی توضیح دهد


رییس کمیته روابط خارجی کانگرس ایالات متحده امریکا از زلمی خلیلزاد خواسته است که برای ارایۀ اطلاعات در مورد جزییات توافق با طالبان، در یک جلسۀ علنی در کانگرس حاضر شود.

ایلیوت ال. انجل، رییس این کمیته از وزارت خارجه امریکا خواسته است که با اعزام آقای خلیلزاد به این نشست، به مخفی نگهداشتن جزییات توافق با طالبان پایان دهد.

اخیرا زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان اعلام کرد که متن توافقنامه با طالبان نهایی شده و برای اجرایی شدن منتظر تایید رییس جمهور ترمپ است.

اما در نامه‌ای که رییس کمیته روابط خارجی کانگرس عنوانی آقای خلیلزاد ارسال کرده، آمده است که مردم امریکا و مردم افغانستان حق دارند از جزییات این توافق آگاهی یابند.

در نامه آمده است: "قرار اطلاع من، متن توافقنامه در بین مقامات ادارۀ ترمپ توزیع شده و نیز با دولت رییس جمهور غنی شریک شده است. به همین شکل، مردم امریکا و افغانستان شایستگی آن را دارند تا بدانند که استراتیژی دولت (امریکا) در قبال افغانستان چیست."

نامه افزوده: "این نشست استماعیه – هرچند با تاخیر زیاد – ولی زمینه را برای مردم امریکا فراهم خواهد کرد تا خطوط مذاکرات شما با طالبان و تهدیدات سیاسی و فرصت‌هایی که از آن ناشی می‌شود را بفهمند."

هفتۀ گذشته نیز سه عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده از وی خواستند تا متن کامل توافقنامه با طالبان را در اختیار کانگرس قرار دهد.

متن توافقنامۀ امریکا و طالبان، تا حالا به شکل رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است و در نشستی که آقای خلیلزاد با مقامات ارشد حکومت افغانستان داشت، تنها متن این توافق را به آن‌ها نشان داد.

او بعدتر در گفتگو با تلویزیون طلوع گفت که به دلیل نگرانی از تکثیر پیش از وقت متن توافقنامه، از دادن نسخه‌ای از آن به مقامات دولت افغانستان خودداری کرده است.

در میان حلقات سیاسی داخل امریکا نیز اخیرا انتقادهایی از عدم افشای جزییات این توافقنامه مطرح شده است.

اخیرا یک گروه ۹ نفری دپلومات‌های سابق امریکا نسبت به پیامدهای توافق با طالبان بدون دریافت تضمینی از پایان جنگ در افغانستان هشدار دادند.

XS
SM
MD
LG