لینک های دسترسی

Breaking News

آیا براستی افغانستان امن‌تر از شیکاگو است؟


آقای ترمپ هنگام سخنرانی در شیکاگو
آقای ترمپ هنگام سخنرانی در شیکاگو

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا در اعتراض به میزان خشونت‌ها در شهر شیکاگو گفته است که در مقایسه با حوادث مرگباری که در این شهر اتفاق می‌افتد، افغانستان امن‌تر است.

اظهارات آقای ترمپ در حالی مطرح می‌شود که او همواره از ناکارآیی حکومت محلی انتقاد کرده است. او حتی در گذشته شیکاگو را "ساحۀ جنگی" توصیف کرده بود.

رییس جمهور ترمپ گفت: "واقعا خجالت‌آور است. در سراسر جهان راجع به شیکاگو حرف می‌زنند. در مقایسه با شیکاگو، افغانستان امن تر است."

ولی آیا واقعا شیکاگو ناامن تر از افغانستان است؟

خبرگزاری اسوشیتد پرس در گزارشی آمار خشونت‌ها در افغانستان و شیکاگو را با هم مقایسه کرده و دریافته که تعداد تلفات ناشی از خشونت‌ها در یک ماه در افغانستان، بیشتر از تلفات یک سال در شهر شیکاگو است.

با این حال، مقایسۀ افغانستان، کشوری با جمعیت بیش از ۳۸ میلیون و شیکاگو، شهری با جمعیت ۲.۷ میلیون احتمالا درست نباشد، چون بیشتر تلفات در افغانستان ناشی از تروریزم است؛ در حالی که نا امنی های شیکاگو، بیشتر ریشه در جرایم دارد.

در زمینۀ جرایم، افغانستان در سال ۲۰۱۷، موارد کمتر قتل به تناسب شیکاگو در سال ۲۰۱۸ داشته است. اما این آمار نیز، نمی‌تواند از خطر زندگی در افغانستان چیزی بکاهد.

از سوی دیگر، ناتوانی پولیس افغانستان در حقیقت‌یابی بسیاری از حوادث احتمالا میزان تلفات ناشی از جرایم را پایین‌تر از آنچه که است نشان بدهد.

خشونت‌ها در افغانستان از نواحی مختلفی متصور است. از حملات انتحاری گرفته تا انفجارها و حملات هوایی و نیز خشونت‌هایی که ریشه در رقابت‌های محلی و جرایم دارد.

علاوه بر تلفات ناشی از جرایم که ربطی به جنگ جاری در افغانستان نداشته، آماری که خبرگزاری بی‌بی‌سی منتشر کرده نشان داده است که تنها در ماه آگست سال جاری، ۲۳۰۷ نفر در نتیجۀ ۶۱۱ مورد "حوادث امنیتی" در افغانستان کشته شدند؛ آماری که بیشتر از تلفات ناشی از خشونت‌ها در شیکاگو در جریان یک سال است.

در سال ۲۰۱۶، بیش از ۷۶۰ مورد تلفات در شیکاگو ثبت شد که بلندترین آمار تلفات در این شهر ظرف دو دهۀ اخیر بوده است. سال گذشته، خشونت‌ها در شیکاگو جان بیش از ۵۶۰ نفر را گرفت.

XS
SM
MD
LG