لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: مذاکرۀ امریکا با طالبان در غیاب مردم افغانستان 'محکوم به ناکامی است'


یک مقام ارشد امنیتی ایران گفته است که کشورش با مذاکرات امریکا و طالبان ابراز مخالفت کرده است چون دولت و مردم افغانستان شامل این گفتگوها نبوده اند.

علی شمخانی، رییس شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) پس از برگزاری نشست امنیت منطقه‌ای تهران در یک کنفرانس خبری گفت: "هر استراتیژی، تصمیم و یا برنامه‌ای که بدون مشارکت مردم افغانستان باشد، نادرست و محکوم به ناکامی است."

آقای شمخانی گفت: "طالبان یک واقعیت مردم افغانستان است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. اما آیا تمام افغان‌ها طالبان اند؟ نه."

او هم‌چنین ایالات متحده امریکا را به استفاده از وضعیت افغانستان برای "ایجاد ناامنی در مرزهای (افغانستان) با چین، روسیه و ایران" متهم کرد.

این در حالیست که ایران بارها از جانب امریکا به حمایت از گروه‌های ترویستی، به شمول طالبان و القاعده متهم شده است.

امریکا چندین دور با نمایندگان طالبان تشکیل جلسه داده تا راه حلی برای طولانی‌ترین جنگ امریکا جستجو کند؛ اما نمایندگان دولت افغانستان در این گفتگوها حضور نداشته اند.

گروه طالبان تاکید دارد که تا با امریکا به توافق نرسیده، با دولت افغانستان گفتگو نخواهد کرد.

نمایندگان گروه طالبان اما در گذشته با دولت ایران در داخل این کشور در مورد مسایل مربوط به مصالحه در افغانستان دیدار کرده اند.

علاوه بر ایران، روسیه، پاکستان، قطر و برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز تا حالا چندین بار با نمایندگان گروه طالبان گفتگو کرده اند.

XS
SM
MD
LG