لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و طالبان از تصمیم غنی برای رهایی زندانیان استقبال کردند


مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا دیشب در یک مکالمهٔ تلیفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان از تصمیم رهایی ۲۰۰۰ زندانی طالبان استقبال کرد.

رییس جمهور غنی روز دوشنبه ۲۵ می (پنجم جوزا) در صفحۀ تویترش نگاشته است وزیر خارجه امریکا همچنان از این اقدام حکومت افغانستان قدردانی کرده و آن را یک تصمیم "شجاعانه" خوانده است.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای به نقل از آقای پمپیو گفته است: "ایالات متحده امریکا تاکید می‌کند که در افغانستان آتش‌بس یا کاهش خشونت پایدار به میان آید و مذاکرات مستقیم و رو در رو آغاز گردد."

در این حال، دفتر سیاسی طالبان ضمن استقبال از این تصمیم حکومت افغانستان آن‌را یک "گام خوب" خوانده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحۀ تویترش نگاشته است که بر اساس توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان رهایی ۵۰۰۰ زندانی به هدف ایجاد اعتماد در نظر گرفته شده که باید این روند تکمیل شود.

آقای شاهین افزوده است که باید موانع آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برداشته شود تا زمینه برای گام‌های بعدی مساعد گردد.

او همچنان تاکید کرده است که آنان نیز برای رهایی زندانیان حکومت افغانستان متعهد اند.

این در حالی است که حکومت افغانستان امروز ۲۵ ماه می (پنجم جوزا) از رهایی ۱۰۰ طالب زندانی از زندان بگرام خبر داد.

حکومت افغانستان می‌گوید که این تعداد زندانیان را به دلیل آزاد کرده که در بخش مذاکرات صلح پیشرفت صورت گیرد، آتش‌بس تمدید شود و مذاکرات مستقیم با طالبان آغاز گردد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دیروز دستور رهایی ۲۰۰۰ زندانی گروه طالبان را داد و ریاست جمهوری این کشور با نشر اعلامیه‌ای گفت که دستور رهایی زندانیان طالبان به مثابۀ اقدام حسن نیت به خاطر اعلام آتش‌بس طالبان صورت گرفته است.

طالبان ناوقت روز شنبه ۲۳ می (۳ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای سه روز عید را آتش بس یک طرفه اعلان کردند. به نقل از اعلامیۀ طالبان به تمام جنگجویان این گروه دستور داده شده است تا در سه روز عید از عملیات تعرضی امتناع ورزند، اما در حالت دفاعی قرار داده باشند.

اندکی بعد، رییس جمهور غنی در صفحۀ تویتر خود از این اقدام طالبان استقبال کرد و به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نیز دستور داد تا در حالت دفاعی قرار گیرند.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز یکشنبه ۲۴ می (چهارم جوزا) ضمن استقبال از اقدام طالبان برای آتش‌بس و عملکرد همسان حکومت افغانستان گفت که برای رسیدن به این لحظه، کار زیادی صورت گرفته است.

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالب از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از زندان‌های طالبان از شرایط اساسی توافقنامۀ صلح دوحه است که به تاریخ ۲۹ فبروری میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده امضا شد.

تا کنون یک هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت و کم و بیش ۲۰۰ زندانی از زندان‌های طالبان رها شده اند.

XS
SM
MD
LG