لینک های دسترسی

Breaking News

هند و سران آسیای مرکزی: در افغانستان باید حکومت همه شمول ایجاد شود


رهبران هند و پنج کشور آسیای مرکزی خواستار ایجاد یک حکومت واقعی فراگیر و همه شمول در افغانستان شدند.

نرندرا مودی، صدر اعظم هند روز پنجشنبه ۲۷ جنوری (هفتم دلو) یک نشست مجازی با اشتراک رهبران تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان را میزبانی کرد.

رهبران این شش کشور در این نشست روی ایجاد یک گروه کاری به خاطر رسیدگی به بحران بشری در افغانستان و بحث در مورد موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان توافق کردند.

در پایان این نشست اعلامیۀ مشترکی نشر شد که در آن آمده است که بر ایجاد یک حکومت واقعی فراگیر و همه‌شمول در افغانستان، مبارزه با دهشت افگنی و قاچاق مواد مخدر و حفظ حقوق زنان، کودکان و اقلیت ها در افغانستان، اجماع منطقه‌ای وجود دارد.

رقابت منطقه‌ای

رینات ساندو، یک مقام وزارت خارجه هند گفت که نرندرا مودی و سران پنج کشور آسیای مرکزی همچنین روی ایجاد یک گروه کاری دیگر به خاطر انکشاف بندر چابهار در ایران نیز موافقت کردند تا کشور های محاط به خشکه در منطقه بتوانند از طریق این بندر به بحر وصل شوند.

هند در تلاش است که بندر چابهار ایران را که نزدیک‌ترین راه آبی با اقیانوس هند است، به صفت رقیب بندر گوادر پاکستان مبدل کند و به تازگی تعهد کرده است که ۵۰۰ میلیون دالر را صرف انکشاف این بندر به شمول اعمار جاده و خط آهن می‌کند.

حکومت هند همچنان اعتبار پولی ۴۵۰ میلیون دالری را برای اوزبیکستان فراهم کرده است تا از آن برای انکشاف راه‌ها، سیستم فاضلاب و بخش تکنالوژی معلوماتی مصرف شود. افزون بر این هند در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که یک میلیارد دالر اعتبار پولی را برای پروژه‌های اتصال منطقه‌ای، بخش‌های انرژی، تکنالوژی معلوماتی و صحت در اختیار پنج کشور آسیای مرکزی قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، چین که مانند هند برای اعمال نفوذ در منطقه تلاش دارد، در بندر گوادر پاکستان سرمایه‌گذاری هنگفت کرده است. پاکستان، رقیب دیرینۀ هند، اجازه نمی‌دهد که هند از راه‌های زمینی آن کشور به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی دست یابد.

شی جینپینگ، رییس جمهور چین نیز روز سه شنبه نشست مجازی مشابهی با رهبران قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان داشت تا روابط خود را با این کشورها نزدیک‌تر کند.

XS
SM
MD
LG