لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: طالبان حکومت فراگیر بسازند، طالبان: دولت ایران فراگیر است؟


وزارت خارجۀ ایران بار دیگر بر ایجاد حکومت فراگیر تاکید کرده و گفته است که این خواست تهران و همۀ کشورهای همسایۀ افغانستان است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) به خبرنگاران گفت: "آنچه که در افغانستان بیش از همه مورد تاکید ایران و کشورهای همسایه است، تشکیل دولت فراگیر است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد."

آقای خطیب‌زاده افزود که تهران با تمامی جناح‌های سیاسی در افغانستان، به شمول طالبان در ارتباط است و نمایندگان این کشور در سفرهای اخیر خود به کابل، خواست‌های تهران را با نمایندگان طالبان شریک ساخته اند.

پیش از این، بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل به طلوع‌نیوز گفته بود که حکومت تازه در افغانستان فراگیر نیست و تهران نمی‌تواند به این شکل، این حکومت را به رسمیت بشناسد.

در واکنش به این اظهارات، انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی حکومت طالبان گفت است: "آیا دولت و یا کابینه ایران به تعریفی که دیگران از فراگیر دارند، یک دولت و یا کابینه فراگیر است؟ هر کشور به اساس منافع ملی خود از دولت فراگیر تعریف می‌کند."

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست بر افغانستان مسلط شدند و تا کنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. کابینۀ سرپرست طالبان، سه هفته پس از مسلط شدن آن گروه بر شهر کابل اعلام شد.

جامعهٔ جهانی تاکید دارد تا زمانیکه گروه طالبان یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندهند، زنان و اقلیت‌ها را در آن سهیم نسازند و به حقوق همهٔ افغان‌ها، به شمول زنان و دختران احترام نگذارند، آنرا را به رسمیت نخواهد شناخت.

پیش از این، مقام‌های طالبان گفته بودند که حکومت سرپرست این گروه "همه‌شمول" است و در آن از تمام اقوام افغانستان حضور دارند.

مقامات طالبان همواره این خواست‌های جامعهٔ جهانی را مداخله در امور افغانستان عنوان کرده اند.

گروه طالبان از کشورهای همسایۀ افغانستان و به ویژه منطقه خواسته است که برای ایجاد و تامین روابط خوب و محکم با آنان، نقش مثبت را ایفا کنند تا به باور طالبان، در جهان و منطقه گام‌های خوبی برداشته شود و مشکلات موجود و "بی‌باوری‌ها" از بین برده شود.

XS
SM
MD
LG