لینک های دسترسی

Breaking News

هند و بریتانیا بر تقویت مناسبات اقتصادی و دفاعی توافق کردند


 بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا، با نرندرا مودی، صدراعظم هند، در دهلی جدید ملاقات کردند
بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا، با نرندرا مودی، صدراعظم هند، در دهلی جدید ملاقات کردند

هند و بریتانیا روز جمعه ۲۲ اپریل (دوم ثور) توافق کردند تا مناسبات اقتصادی و دفاعی خود را تقویت کنند، اقدامی که به تدریج موجب خواهد شد تا وابستگی تسلیحاتی دهلی جدید از روسیه برطرف شود.

این توافق پس از ملاقات بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا، با نرندرا مودی، صدراعظم هند، در دهلی جدید صورت گرفت. مقام های هند و بریتانبا گفتند که توافق تجارتی میان دو کشور در ماه اکتوبر سال روان میلادی نهایی خواهد شد و در عین حال از مشارکت امنیتی دو کشور خبر دادند.

آقای جانسن در مورد توافق امنیتی میان دو کشور گفت :"ما بر یک توافق جدید و گسترش مشارکت دفاعی و امنیتی توافق کردیم." آقای جانسن با اشاره به اظهارات آقای مودی همچنین گفت که این توافق نه تنها موجب تحکیم روابط میان دو کشور می شود، بلکه شرایط را مساعد می کند تا هند در داخل قلمرو آن کشور تسلیحات بیشتر تولید کند.

با وجود فشار متحدین غربی به شمول ایالات متحده و بریتانیا، هند در مورد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، نه تنها موقف بی طرفی اختیار کرد، بلکه حمله روسیه بر اوکراین را محکوم نکرد و برخلاف غرب، تعزیرات را نیز بر مسکو وضع نکرد.

شماری از تحلیلگران به این باوراند که وابستگی هند به تسلیحات نظامی از زمان جنگ سرد به این سو، تاثیر نسبی بر موقفگیری دهلی جدید در برابر مسکو بوده است.

یک مقام هند گفته است که بریتانیا به آن کشور اطمینان داده اند تا تحویل‌دهی تجهیزات دفاعی را سهل و سرعت ببخشد.

در همین حال، سفارت بریتانیا در دهلی جدید گفته است که آن کشور نسل جدیدی از پنج سیستم دفاعی و امنیتی را که شامل سیتسم دفاعی زمینی، هوایی، فضایی، امنیتی و سایبری می شود، در اختیار هند قرار می‌دهد. سیستم‌هایی که می توانند در برابر تهدید جدید پاسخگو باشند.

در عین حال، آقای مودی به خبرنگاران گفت که مقام های دو کشور اهمیت دپلوماسی و دیالوگ را برای راه حل بحران اوکراین درک می کنند.

XS
SM
MD
LG