لینک های دسترسی

Breaking News

ستاره‌های کرکت افغانستان به ممانعت تحصیل دختران افغان واکنش نشان دادند


راشد خان، محمد نبی، رحمان‌الله گربز و گلبدین نایب، مجیب الرحمان، فضل الحق فاروقی و شمار دیگر از اعضای تیم ملی کرکت افغانستان به خاطر تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در پوهنتون‌های افغانستان ابراز ناخرسندی کرده و آموزش را حق دختران خوانده اند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روز سه شنبه به تمام پوهنتون‌ها در افغانستان دستور داد که تحصیل دختران را تا امر ثانی معطل کنند، اقدامی که با واکنش گستردهٔ جهانی روبرو شد.

راشد خان، ستارهٔ مشهور کرکت افغانستان در فیسبوک و تویتر رسمی خود حدیثی از پیامبر اسلام را نشر کرده است که بر اساس آن تعلیم بر مرد و زن فرض دانسته شده است.

راشد خان نوشته است: "آموزش علم فرض است! در این شک نیست که زنان نصف پیکر جامعه اند و این هم حرف پذیرفته شده است که زن بنیاد جامعهٔ انسانی است، زیرا زن هم مادر است، هم همسر است، هم خواهر است، هم فرزند است و آموزگار و پرورش‌دهندهٔ نسل‌ها است."

این ورزشکار مشهور افغان که هم اکنون در بازی‌های تجارتی بیگ بش آسترالیا سرگرم رقابت است، در ادامه نگاشته است:" زن آن مدرسهٔ ابتدایی است که شخصیت انسان در آن شکل می‌گیرد. پس جامعه‌ای که کودکان خود را در آغوش زنان بی‌سواد رها می‌کند، برایش ممکن نیست که از اعضای خود توقع خدمت و تلاش درست و مفید داشته باشد."

محمد نبی، بازیکن دیگر تیم ملی کرکت افغانستان تصویری را در فیسبوک نشر کرده است که روی آن جملهٔ "یک زن باسواد یک نسل کامل را پرورش می‌دهد" نگاشته شده است. نبی در متن این پیام گفته است: "همه باید بپذیریم که جامعه و کشور ما به آموزش زنان ضرورت حیاتی دارد. زیرا با آموزش و تلاش مشترک (مردان و زنان) آیندهٔ روشان کشور و ملت تضمین می‌شود."

محمد نبی که کپتان پیشین تیم ملی کرکت افغانستان بود، در حال حاضر در سریلانکا سرگرم بازی‌های کرکت است.

از سوی دیگر، رحمان‌الله گربز، بازیکن دیگر تیم ملی کرکت افغانستان در تویتر پیام‌هایی را به زبان‌های پشتو و انگلیسی نشر کرده و از طالبان خواسته است تا تصمیم خود را در مورد تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها بازنگری کنند. گربز نوشته است: "ضایع شدن یک روز آموزش، به مثابهٔ ضایع شدن یک روز آیندهٔ کشور است."

گلبدین نایب، بازیکن دیگر تیم ملی کرکت افغانستان نیز در واکنش به این اقدام طالبان در تویتر به جای تصویر خودش، تصویر یک دانشجوی دختر را گذاشته است که روی آن نوشته شده است: "یک زن با سواد یک نسل مکمل را پرورش می‌دهد."

نایب نیز حدیثی از پیامبر اسلام را در تویتر نقل کرده است که در آن بر فرضیت آموزش به مردان و زنان تاکید شده است.

مجیب الرحمان، فضل الحق فاروقی و شمار دیگر از اعضای تیم ملی کرکت افغانستان نیز در شبکه‌های اجتماعی به این تصمیم طالبان واکنش نشان داده و حکومت آن گروه را ترغیب کرده اند تا به زنان و دختران حق آموزش بدهند.

افزون بر چهره‌های ورزشی افغانستان، شماری از سران حکومت طالبان، مقام‌های پیشین افغان، فعالان حقوق بشر، شهروندان عادی افغان و شمار زیاد رهبران سیاسی جهان با اقدام طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران ابراز ناخرسندی کرده و آن را محکوم کرده اند.

طالبان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند و از آن زمان تا کنون افزون بر ممانعت حق آموزش دختران، محدودیت‌های زیاد دیگر را در سایر عرصه‌های زندگی اجتماعی بر زنان و دختران افغان وضع کرده اند.

جامعهٔ جهانی طالبان را زیر فشار گرفته اند که اگر آن گروه در صدد کسب مشروعیت بین‌المللی است، باید به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و دختران، به ویژه حق کار و آموزش زنان احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG