لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش تند کرزی به اظهارات عمران خان در مورد فرهنگ افغانستان


حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان به اظهارات عمران خان، صدر اعظم پاکستان در نشست سازمان‌همکاری های اسلامی واکنش شدید نشان داده و آن را تلاش برای تفرقه افگنی در افغانستان عنوان کرده است.

آقای کرزی در صفحهٔ فیسبوک‌اش با انتقاد شدید از صدر اعظم پاکستان خواسته است تا در امور افغانستان مداخله نکرده و در نشست‌های بین المللی به نمایندگی از این کشور صحبت نکند.

عمران خان در سخنرانی در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی که به میزبانی پاکستان برگزار شده بود، از جامعهٔ بین المللی و ایالات متحده خواست تا در خصوص حقوق بشر و حقوق زنان حساسیت‌های فرهنگی در افغانستان را در نظر بگیرند.

صدر اعظم پاکستان ادعا کرد که اکثریت طالبان پشتون اند و در روستاهای پشتون نشین خانواده‌ها حاضر نیستند، حتا در مقابل امتیازات دختران شان را به مکتب روان کنند.

او افزود: "فرهنگ شهرها با فرهنگ روستاها تفاوت دارند. فرهنگ کابل همیشه متفاوت‌تر از فرهنگ ساحات روستایی بوده است. به همین روال فرهنگ شهر پشاور کاملا متفاوت از ساحات نزدیک به مرز افغانستان است."

آقای خان همچنان افزود که گروه داعش اکنون از افغانستان در پاکستان حملات انجام می‌دهد و اگر حکومت طالبان تقویت نشود توانایی مبارزه با آن را نخواهد داشت.

آقای کرزی اظهارات عمران خان را "تلاش برای ایجاد تفرقه و اهانت به افغانستان" عنوان کرد و نوشت: "این که گویا گروه داعش در افغانستان فعالیت دارد و از افغانستان پاکستان را تهدید می‌کند، علیه افغانستان تبلیغ آشکار است زیرا واقعیت موضوع کاملاً برعکس است و تهدید داعش از آغاز از پاکستان متوجه افغانستان بوده است."

حکومت پیشین افغانستان همواره پاکستان را به حمایت و پناه‌دادن به گروه‌های تروریستی متهم می‌کرد که با استفاده از خاک آن کشور بر افغانستان حملات انجام می‌داند، اما اسلام‌آباد این اتهامات را همیشه رد کرده است.

تحلیلگران نظامی افغان نیز با اظهارات مشابه به صدای امریکا گفته اند که جنگجویان داعش نیز اعضای گروه طالبان و سایر گروه‌های تندرو اند که اکنون پاکستان از آنان برای اهداف خود زیر نام داعش استفاده می‌کند.

صدر اعظم پاکستان خطاب به نمایندگان جهان گفت که اگر با افغانستان کمک فوری صورت نگیرد این کشور شاهد هرج و مرج و مهاجرت‌های دسته‌جمعی خواهد شد.

رییس جمهور پیشین افغانستان گفته است که به حکومت پاکستان توصیه می‌کند که از تبلیغات بر خلاف افغانستان و از مداخله در امور این کشور شدیداً خودداری کند و مانند یک همسایهٔ نیک برای ایجاد روابط حسنه و متمدن میان دو کشور تلاش کند.

گروه طالبان که گفته اند به زودی در مورد بازگشایی مکاتب دختران تصمیم خواهند گرفت، در رابطه به این اظهارات صدر اعظم پاکستان تبصره نکرده است.

XS
SM
MD
LG