لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت:‌ تهدید کووید۱۹ امسال مانند انفلونزا خواهد بود


مدل سه بعدی جدید کروناویروس
مدل سه بعدی جدید کروناویروس

سازمان جهانی صحت روز جمعه ۱۷ مارچ (۲۶ حوت) اعلام کرد که همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در سال روان میلادی احتمالاََ به حدی برسد که تهدید آن مشابه انفلونزا باشد.

این سازمان ابراز اطمینان کرده که قادر خواهد بود در سال ۲۰۲۳ میلادی پایان حالت اضطراری را اعلام کند و تاکید کرده است که به پایان مرحله همه‌گیری کروناویروس امیدوار شده است.

در همین حال، مایکل رایان، رییس حالات اضطرار سازمان جهانی صحت، در یک کنفرانس خبری گفته است که " فکر می‌کنم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم به کووید۱۹ به همان شکلی نگاه کنیم که به انفلونزای فصلی می‌نگریم."

رایان همچنین گفته است که ویروس هنوز یک تهدید است که انسان‌ها را خواهد کشت، اما کروناویروس "نمی‌تواند جامعهٔ ما را مختل کند و یا سیستم شفاخانه‌ها را مختل کند."

سازمان جهانی صحت به تاریخ ۱۱ مارچ ۲۰۲۰ حالت اضطراری همه‌گیری کووید-۱۹ را اعلام کرد. تدروس آدهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت تاکید می‌کند که کشورها باید چند هفته قبل وارد عمل می شدند.

رییس سازمان جهانی صحت همچنین گفته است که جهان حالا نسبت به هر وقت دیگر در مورد همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در وضعیت بهتری قرار دارد.

آقای گیبریسوس گفت:‌ "من مطمین استم که در سال جاری می‌توانیم بگوییم که کووید-۱۹ به عنوان یک حالت اضطرار عمومی و نگرانی بین‌المللی به پایان رسیده است."

سازمان جهانی صحت به تاریخ ۳۰ جنوری ۲۰۲۰ میلادی زمانی همه گیری کووید۱۹ را ''حالت اضطرار صحی نگرانی بین المللی'' اعلام کرد که واقعات کروناویروس در خارج از چین کمتر از ۱۰۰ واقعه گزارش شده بود.

اما گیبریسوس به تاریخ ۱۱ مارچ ۲۰۲۰ همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ را اعلام کرد و بسیاری از کشور‌های جهان عمق خطر این بیماری را درک کردند.

گیبریسوس روز جمعه گفت:‌ ''ما یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کردیم تا کشورها را به اقدام قاطع تشویق کنیم، اما همه کشورها این کار را نکردند.''

او گفته است که در جریان سه سال همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ از مرگ نزدیک به هفت میلیون انسان در سراسر جهان گزارش شده است، اما تاکید کرد که "ما می‌دانیم که شمار واقعی مرگ و میر ناشی از این بیماری به مراتب بیشتر است."

این مقام ارشد سازمان جهانی صحت با ابراز خرسندی گفت که نخستین بار، شمار مرگ و میر گزارش شده در چهار هفته گذشته کمتر از زمانی است که او برای اولین بار کووید-۱۹ را به عنوان یک بیماری همه‌گیر اعلام کرد.

اما گیبریسوس گفت که چهار هفتهٔ گذشته، بیش از پنج هزار نفر در هر هفته به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخته اند، بیماری که به گفتهٔ او حالا می ‌توان از ابتلا به آن جلوگیری شود و یا تداوی شود.

XS
SM
MD
LG