لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان و ایران برای تقویت امنیت مرزی


مرزبان ایرانی در نوار مرزی میان شهرک دوغارون ایران و بندر اسلام قلعۀ ولایت هرات افغانستان
مرزبان ایرانی در نوار مرزی میان شهرک دوغارون ایران و بندر اسلام قلعۀ ولایت هرات افغانستان

هیات عالیرتبۀ وزارت دفاع ملی افغانستان به ایران سفر کرده است تا در مورد روابط دوجانبه، همکاری‌های دفاعی و مسایل مرزی با مقام‌های ایرانی صحبت کنند.

تمیم عاصی، معین پالیسی و استراتیژی وزارت دفاع افغانستان که رهبری این هیات را به عهده دارد، روز چهارشنبه (هفتم مارچ) با جنرال قادر نظامی، معاون لوی درستیز ایران در امور خارجی، دیدار کرد.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، به صدای امریکا گفت که چون افغانستان با ایران مرز طولانی دارد، مقام‌های دو کشور در مورد تدابیر امنیت مرزی و جلوگیری از تردد دهشت افگنان در دو سوی این مرز صحبت می‌کنند.

قرار است هیات افغان با وزیر دفاع، فرمانده قوای سرحدی و معین وزارت خارجۀ ایران در امور سیاسی نیز دیدار کند، اما جزئیاتی از این ملاقات‌ها تا کنون در دست نیست.

خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده است که وزیران دفاع ایران و افغانستان با درنظرداشت احتمال نقل مکان دهشت افگنان و جنگجویان داعش از سوریه و عراق به افغانستان، خواستار افزایش تلاش‌های دوجانبه و همکاری منطقه‌ای در امر مبارزه بر ضد دهشت افگنی شدند.

در جون ۲۰۱۷، افغانستان و ایران به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت روابط دوجانبه در عرصه های مختلف به شمول امنیت، دفاع، اقتصاد، فرهنگ و آموزش، نخستین دور گفتگوها را برای گسترش روابط استراتیژیک برگزار کردند.

چند روز پیش، گروهی از تندروان مسلح به قوای امنیتی افغان تسلیم شدند، آنان ادعا داشتند که برای حمله یا برهم زدن مراسم افتتاح پروژۀ تاپی در هرات، در ایران آموزش دیده و تجهیز شده بودند.

افزون بر این، کابل و تهران در مورد مدیریت آب‌های افغانستان که به ایران سرازیر می‌شود، از دیرزمان مشکل داشته و سرگرم چانه زنی برای رفع این مشکل اند.

XS
SM
MD
LG