لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: همسایه‌ها از سیاست‌های بحران‌زا خودداری کنند


پس از آنکه تهران در اعتراض به تظاهرات ضد ایران در افغانستان سفیر این کشور را احضار کرد، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از کشورهای همسایه خواست تا بر اساس قوانین بین‌المللی و حسن نیت برخورد کنند.

سرور دانش، امروز یکشنبه ۱۴ جون (۲۵ جوزا) در یک تویت نوشت: "ما به شدت از آن‌ها می‌خواهیم که از هرگونه سیاست برانگیزنده بحران خودداری کنند. ما به طور قطعی می‌توانیم مسایل متقابل خود را از طریق گفتگو و احترام متقابل حل کنیم."

وزارت خارجۀ ایران در اعتراض به آنچه "اقدام اهانت‌آمیز و تعرض" برخی از معترضان به سفارت این کشور در کابل عنوان کرده است، روز گذشته سفیر افغانستان را احضار کرد.

رسانه‌های رسمی دولت ایران گزارش داده اند که سید رسول موسوی، مدیر عمومی آسیای غربی وزارت خارجهٔ ایران در جریان دیدار با عبدالغفور لیوال مراتب نگرانی "تاثیر اقدامات غلط عدهٔ قلیل بر روابط دو کشور" را ابراز کرده است.

هفتۀ گذشته شماری از شهروندان افغان در کابل و چند ولایت از برخورد نیروهای امنیتی ایران در برابر مهاجرین افغان با راه‌اندازی تظاهرات انتقاد کرده و آن‌ها را به نقض حقوق بشری متهم کردند.

حادثه گلوله‌باری پولیس ایران بر موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد آن کشور و رویداد غرق شدن مهاجرین افغان در ساحهٔ مرزی که مرزبانان ایران به آن متهم اند، سبب تظاهرات در شماری از شهرهای بزرگ افغانستان شد. در این دو رویداد ۱۵ شهروند افغانستان جان باختند.

توزیع تذکره به مهاجرین افغان

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که باید به تمامی شهروندان این کشور که در خارج مهاجر اند، تذکرۀ الکترونیکی توزیع شود.

این شورا دیروز شنبه ۱۳ جون (۲۴ جوزا) روی وضعیت مهاجرین افغان و اقداماتی بحث کرده که منجر به بهبود شرایط زندگی و حل مشکلات آن‌ها در کشورهای میزبان کمک کند.

شورای امنیت ملی افغانستان در خبرنامه‌ای گفته است که اداره ملی احصاییه و معلومات با سایر اداره‌های مربوط بی‌درنگ زمینه ثبت هویت و توزیع تذکره الکترونیکی را به آن شمار مهاجرین افغان که با مشکلات حقوقی اسناد روبه‌رو استند، فراهم کند.

در خبرنامه آمده است: "بر اساس تصمیم امروز اتباع افغان که در هر گوشۀ از جهان زندگی می‌کنند می‌توانند برای اخذ تذکره چهار مرحله آنلاین را تکمیل و برای بقیه دو مرحله که بیومتریک و اخذ تذکره می‌باشد به آدرس‌های که خارج از کشور تعیین گردیده است، مراجعه کنند".

محمدرضا باهر، معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان امروز یکشنبه ۱۴ جون (۲۵ جوزا) به صدای امریکا گفت که مساله توزیع تذکره به مهاجرین افغان در ایران، پیش از این در مذاکرات دو کشور بحث و توافق شده است.

به گفتۀ وی، قرار بر این است که یک تیم ۸۰ نفری از اداره ثبت احوال نفوس برای تثبیت هویت و توزیع تذکره الکترونیکی به ایران برود.

اما تا اکنون این هیات به ایران سفر نکرده است.

رویینا شهابی، سخنگوی ادارۀ ملی احصاییه و معلومات افغانستان به صدای امریکا گفت که یک تفاهمنامه سه جانبه میان این اداره، وزارت خارجه و وزارت امور مهاجرین افغانستان امضا می‌شود که زمینۀ قانونی توزیع تذکره الکترونیکی را به مهاجرین افغان در ایران فراهم کند.

براساس تخمین کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، یک‌ونیم تا دو میلیون مهاجر غیرقانونی افغان در ایران زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG