لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون انتخابات بیش از ۱۳۷هزار آرای قرنطین‌شده را بااعتبار اعلام کرد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، ۱۳۷هزار و ۶۳۰ آرای قرنطین‌شده را با اعتبار اعلام کرده است.

این کمیسیون گفته است که این آرا از سوی ریاست دارالانشای کمیسیون انتخابات و در حضور متخصصین ملی و بین‌المللی "تجزیه و تحلیل" شده و هیچ مشکلی نداشته اند.

پیش از این ستاد‌های انتخاباتی عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت‌الله نبیل مخالفت شان را در مورد بازشماری آرا و با اعتبار شناختن دست‌کم ۳۰۰ هزار آرای بایومتریک نشده اعلام کرده و حتی هواداران این ستاد‌ها مانع روند بازشماری آرا در برخی از ولایت‌ها شده اند.

کمیسیون انتخابات گفته است: "در مورد تعداد ۱۳۷۶۳۰معلومات ثبت شدۀ بایومتریک که با رای‏‌دهندگان پروسس شده، تفاوت وجود دارد و بنا به مشکلات تخنیکی که توسط شرکت درمالوگ به وجود آمده بود، این معلومات دارای کدام مشکل خاص نمی‏‏‌باشد."

ذبیح سادات، یکی از سخنگویان کمیسیون انتخابات روز یک‌شنبه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب) به صدای امریکا گفت که بر اساس تصمیم رهبری کمیسیون، این آرا با اعتبار اند.

بازشماری آرا دوبارۀ آغاز شد

کمیسیون مستقل انتخابات پس از پنج روز توقف، روند بازشماری و تفتیش آرا را دوباره آغاز کرد.

آقای سادات گفت که آرای بدون بایومتریک شدۀ ولایت‌های بادغیس، بامیان، لغمان، ارزگان، میدان وردگ و نیمروز در هفته گذشته بازشماری شده و کارمندان کمیسیون انتخابات صبح امروز (یکشنبه) تفتیش و بازشماری را در ۲۸ ولایت دیگر آغاز کرده اند.

کمیسیون انتخابات افغانستان بار دیگر از هواداران ستاد‌های انتخاباتی خواست که مانع کار آنان به ویژه بازشماری آرا نشوند.

در همین حال، شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای مخالفت‌اش را با "بازشماری دوبارۀ آرا از سوی کمیسیون انتخابات اعلام کرده است."

این شورا گفته است که در مورد آغاز دوبارۀ باز شماری آرا با این شورا مشوره نشده و ناظرین نامزدان ریاست جمهوری که عضویت این شورا را دارند در این روند اشتراک نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG