لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت چین و هند از موقف حکومت افغانستان در مذاکرات صلح


وزیران خارجۀ چین و هند از موقف افغانستان در گفتگوهای صلح با طالبان حمایت کرده و بر حفظ نظام جمهوری در این کشور تاکید کرده اند.

وزارت خارجۀ افغانستان با نشر خبرنامه‌های جداگانه گفته که محمد حنیف اتمر، سرپرست این وزارت روز چهارشنبه ۱۹ اگست (۲۹ اسد) با وانگ‌ یی، وزیر خارجۀ چین و سوبرامانیام جیشنکر، وزیر خارجۀ هند تلیفونی صحبت کرده است.

وزیران خارجۀ این سه کشور آغاز روند مذاکرات صلح با طالبان، ایجاد اجماع منطقه‌ای، کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس بشردوستانه و آزادی زندانیان را به بحث گرفته اند.

به نقل خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان، آقای یی گفته است: "صلح در افغانستان باید پایدار، فراگیر و مانع بروز جنگ بعدی باشد و این صلح تنها در چهارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ممکن می‌باشد".

آقای یی تاکید کرده است که کشورش از روند صلح به رهبری حکومت افغانستان حمایت می‌کند.

همچنان جیشنکر، وزیر خارجۀ هند در این گفتگوی تیلفونی گفته است که کشورش از موقف افغانستان در خصوص گفتگوهای صلح با طالبان، حفظ نظام جمهوری، دستاوردهای ۱۹ سال پسین حمایت می‌کند.

وزیران خارجۀ چین و هند به آقای اتمر اطمینان داده اند که از ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهانی برای صلح افغانستان حمایت می‌کنند.

در این گفتگوی تلیفونی، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان از نقش و پشتیبانی دهلی جدید و بیجینگ از گفتگوهای صلح در این کشور سپاسگزاری کرده است.

افغانستان در حالی برای همکاری کشورهای منطقه در روند گفتگوهای صلح با طالبان تلاش می‌کند که هنوز تاریخ دقیق گفتگوهای هیات مذاکراتی حکومت و نمایندگان طالبان مشخص نشده است.

همکاری‌های اقتصادی چین و هند

بر بنیاد خبرنامه‌ای وزارت خارجۀ افغانستان، بخشی دیگر این گفتگوها مختص به همکاری‌های اقتصادی دو جانبه میان افغانستان و چین، افغانستان و هند و اتصال منطقه‌‌ای بوده است.

آقای اتمر در گفتگو با وزیر خارجۀ چین، بر افزایش سرمایه‌گذاری‌ های آن کشور در افغانستان، توجه جدی به پروژۀ مس عینک و گسترش تجارت میان دو کشور تاکید کرده است.

سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان گفته است: "نیاز است اتصال منطقه‌ای، تجارت و همکاری‌های اقتصادی میان افغانستان،‌ چین،‌ پاکستان و آسیای مرکزی توسعه و گسترش یابد و در بخش برق و زیرساخت‌ها گفتگوهای منظم داشته باشیم".

بر اساس اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان، وزیر خارجۀ چین از آمادگی کشورش برای همکاری دوجانبه و منطقه‌ای در پروژه‌های اقتصادی با افغانستان خبر داده است.

همچنان سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان و وزیر خارجۀ هند، با تاکید بر تقویت روابط میان کشور، در مورد آغاز پروازها میان کابل – دهلی نیز صحبت کرده اند.

XS
SM
MD
LG