لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: طالبان نباید به حیث جنگجویان نیابتی منطقه استفاده شوند


ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به گزارش‌های مبنی بر حمایت برخی گروه‌ها و شبکه‌های منطقه‌ای از طالبان گفته است که گروه طالبان نباید آلۀ دست این شبکه‌ها شود.

درانی وزیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه ۱۹ اگست (۲۹ اسد) به صدای امریکا گفت که تامین صلح در افغانستان به نفع منطقه است.

خانم وزیری افزود: "خواست روند جاری صلح و جامعۀ جهانی این است که باید از طالبان در منطقه به صفت یک گروه نیابتی (در جنگ) استفاده نشود".

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده چند روز قبل در گفتگویی با رادیو آزادی گفت که بر اساس معلومات این کشور، روسیه و ایران به طالبان اسلحه می‌دهد.

دو روز قبل نیز شبکۀ خبری سی.ان.ان بر بنیاد اسناد و شواهد به دست آمده گزارش داد که ایران برای کشتن سربازان امریکایی و ایتلاف در افغانستان به طالبان پول می‌دهد.

سی.ان.ان گفته است که یک دلیل حملۀ ایالات متحده بر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همین بود که او به طالبان کمک می‌کرد.

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران روز دوشنبه این موارد را رد کرد و گفت که تمامی این اتهامات برای تغییر اذهان عامه وارد می‌شود.

از سویی هم، جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران در تماس تیلفونی به محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که کشورش از گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت می‌کند.

به نقل از یک اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان، آقای ظریف از آمادگی تهران برای میزبانی گفتگوهای صلح افغانستان نیز خبر داده است.

تقویت اجماع منطقه‌ای و جهانی پیرامون صلح، تصامیم لویه جرگه مشورتی، لزوم کاهش خشونت‌ها و تامین آتش‌بس، آزادی زندانیان باقی‌مانده، تقویت همکاری‌های دو جانبه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و کار روی نهایی‌سازی سند جامع همکاری میان دو کشور، از دیگر موضوعاتی بوده که آقای اتمر و وزیر خارجۀ ایران روی آن گفتگو کرده اند.

XS
SM
MD
LG