لینک های دسترسی

Breaking News

صدیقی: طالبان آماده مذاکره نیستند 


حکومت افغانستان در حالی که از آمادگی کامل برای مذاکرات صلح خبر می‌دهد، می‌گوید که گروه طالبان آمادهٔ مذاکره نیست.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهور افغانستان امروز ۱۷ اگست (۲۷ اسد) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح گام های بزرگی برداشته است، اما طالبان هنوز هم اسیران دولتی را نزد شان نگهداشته اند.

آقای صدیقی گفت: "طالبان تا حال اسیران ما را رها نکرده اند. این اقدام باید دو طرفه باشد. حکومت افغانستان گام های بزرگی برداشته است و برای صلح بیش از ۵۰۰۰ نفر را آزاد کرده است. اما شمار اندکی از اسیران ما که نزد طالبان اند،‌ باید رها شوند تا این مانع نیز از راه مذاکرات صلح برداشته شود. این مسوولیت طالبان است."

قرار بود مذاکرات صلح در جریان هفتهٔ جاری آغاز شود، اما به نظر می‌رسد موضوع رهایی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان و نگرانی‌های بین المللی در این خصوص، سبب تعویق مذاکرات بین الافغانی شده باشد.

گروه طالبان گفته است که پس از رهایی این ۴۰۰ نفر،‌ وارد مذاکرات بین الافغانی خواهند شد، اما این گروه گفته است که اداره کابل را منحیث حکومت افغانستان نمی‌پذیرد.

این گروه در گذشته نیز گفته بود که با حکومت افغانستان منحیث یک جهت سیاسی به مذاکره خواهد نشست.

شورای امنیت ملی افغانستان گفت است که به تاریخ ۱۳ اگست از میان ۴۰۰ زندانی طالبان، ۸۰ تن آنان از زندان پل چرخی آزاد شدند. اما تا هنوز درمورد رهایی ۳۲۰ زندانی دیگر گروه طالبان گزارشی نشر نشده است.

سخنگوی رییس جمهور افغانستان گفت که این فهرست ۴۰۰ زندانی مشکلزا است زیرا در آن مجرمینی شامل اند که نه تنها برای ثبات و امنیت افغانستان بلکه برای منطقه و جهان نیز تهدید اند.

آقای صدیقی افزود: "در مورد شش یا هفت نفر (زندانی) متحدین ما ملاحظات دارند. این ملاحظات رسما با حکومت افغانستان شریک شده است. وزارت خارجه افغانستان در این زمینه کار می‌کند تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم."

با آنکه آقای صدیقی از کدام کشوری نام نبرد، اما پیش از این فرانسه و آسترالیا مخالفت شان را با رهایی افراد طالبان که شهروندان آن کشورها را در افغانستان کشته اند، بیان داشتند.

XS
SM
MD
LG