لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: تلاش‌های صلح به مرحله امیدوار کننده رسیده است


زلمی خلیلزاد، نماینده ویژۀ ایالات متحده برای روند مصالحه افغانستان گفته است که تلاش‌ها برای پایان دادن جنگ بیش از چهار دهه در افغانستان، با وجود چالش‌های جدی، به یک مرحله امیدوار کننده رسیده است.

آقای خلیلزاد شامگاه سه شنبه ۱۸ اگست (۲۸ اسد) که مصادف با ۱۰۱مین سالروز استرداد استقلال افغانستان است، در چند پیام پیهم تویتر ضمن عرض تبریکی این روز نگاشته است که افغان ها تشنه صلح بوده و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان ها باید هر چه زودتر آغاز شود.

آقای خلیلزاد این مذاکرات را یک گام تاریخی و مهم برای برقراری صلح در افغانستان خوانده و خطاب به رهبران تمام‌ جناح‌ها در افغانستان نگاشته است تا "کشورشان را از هر چه مقدم‌تر شمرده و با عبرت از اشتباهات گذشته، به یک توافق سیاسی برسند".

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان همچنین گفته است که ایالات متحده آرزومند استقلال و صلح در افغانستان است و در تلاش افغان‌ها برای رسیدن به یک صلح پایدار، در کنار آنان خواهند ایستاد.

این در حالی است که مذاکرات بین‌الافغانی که قرار بود یکشنبه گذشته در شهر دوحۀ قطر برگزار شود، به تاخیر افتاده است. تکمیل نشدن روند رهایی زندانیان طالبان، سبب تاخیر در برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی شده است.

با آنکه محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان بر اساس مشورۀ لویه جرگۀ مشورتی، فرمان رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا کرده است، شماری از کشورها برخی از این زندانیان را به کشتار شهروندان شان متهم کرده و از حکومت افغانستان خواسته اند که آنان را رها نکند.

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ اسیر حکومت از قید طالبان از شرایط اساسی توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان در قطر امضا شد.

XS
SM
MD
LG