لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان آمادۀ سازش سیاسی اند - کابلوف


نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان گفته است که طالبان برای "سازش" سیاسی آماده اند؛ هرچند حملات این گروه بر ضد نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با شدت تمام ادامه دارد.

ضمیر کابلوف روز سه شنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) در جریان کنفرانس خبری با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان گفت که طالبان آماده اند تا پیشنهادات سیاسی را که طرف‌های مذاکره کننده پیشکش کرده اند، غور کنند.

آقای کابلوف افزود: "در حدود ۲۰ سال گذشته، جمعی از رهبران [طالبان] قطعاً از جنگ خسته شده اند و به این درک رسیده اند که نیاز است راه حل سیاسی برای بن‌بست کنونی افغانستان جستجو شود."

چند روز پیش از این، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان با نشر پیامی به مناسبت عید گفت که آن گروه حامی جدی راه حل سیاسی است.

این مقام روسی با اشاره به اعلامیۀ مشترک نشست اخیر نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه اضافه کرد که بیانات و کردارهای گروه طالبان نشان می‌دهد که آنان "برای سازش سیاسی آماده" اند.

نشست هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان که در آن عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی و برخی از چهره‌های سیاسی افغان و نمایندگان گروه طالبان اشتراک داشتند، به تاریخ ۱۷ و ۱۸ جولای در قطر برگزار شد.

اشتراک کنندگان این نشست با نشر اعلامیۀ مشترک گفتند که بر تسریع و تداوم مذاکرات توافق کرده اند. در این اعلامیۀ مشترک همچنان آمده اند که دو طرف به جلوگیری از تخریب زیربنا‌ها و وارد شدن تلفات به غیرنظامیان تعهد کرده اند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان اعلامیۀ مشترک هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر را "بی‌مفهوم و خنثی" خوانده و گفته است که این نشست نتیجۀ ملموسی را در پی نداشت.

ایالات متحدۀ امریکا ضمن استقبال از این نشست و تاکید بر اینکه تنها تفاهم و مذاکره می‌تواند به جنگ در افغانستان خاتمه بخشد، تعهد کرده است که در کنار جامعۀ جهانی و همسایگان افغانستان، به پیشبرد رود صلح افغانستان و حمایت از مردم آن کشور برای رسیدن به صلح پایدار متعهد است.

روسیه روند صلح افغانستان را از نزدیک زیر نظر دارد و در سال‌های اخیر، مسکو با طالبان تماس برقرار کرده و چندین بار نشست‌های آن گروه با نمایندگان جمهوری افغانستان را میزبانی کرده است.

با اینحال، مسکو نگران است که ناامنی در افغانستان به ویژه در ولایت‌های شمالی این کشور به جمهوریت‌های آسیای مرکزی سرایت کند، کشورهاییکه میزبان پایگاه‌های نظامی روسیه اند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه ابراز نگرانی کرده است که ناامنی در افغانستان سبب افزایش تهدیدات تروریستی و افزایش قاچاق مخدرات در مرزهای شمالی افغانستان خواهد شد.

با توجه به این نگرانی، روسیه از تاریخ پنجم تا دهم اگست تمرینات مشترک نظامی را با نیروهای تاجیکستانی و اوزبیکستانی در نزدیکی مرز افغانستان انجام دهد. مقام‌های روسیه همچنین گفته اند که از تاریخ ۳۰ جولای تا دهم اگست، تمرینات مشترک نظامی نیروهای روسی با قوای اوزبیکستانی در نزدیکی مرز اوزبیکستان با افغانستان نیز انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG