لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلی: اگر عده‌ای صلح را در انحصار بگیرند، مانع می‌شویم


رییس شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که با شیوۀ انحصارگرایانه، افغانستان "هرگز" به صلح نمی‌رسد.

محمدکریم خلیلی گفت: "چون این پروسه ملی است و هرگاه شماری از طرف‌ها این پروسه را در انحصار بگیرند، با ممانعت جریان‌های سیاسی مواجه خواهند شد."

آقای خلیلی روز پنجشنبه ۲۶ دسمبر (۵ جدی) در نشست حزب وحدت اسلامی افغانستان گفت که از آغاز دوبارۀ مذاکرات میان ایالات متحده و نمایندگان طالبان حمایت می‌کند، اما تاکید کرد که صلح یک پروسۀ دولتی نیست و طالبان حاضر نیستند که با دولت کنونی به ویژه رییس جمهوری کنونی مذاکره کنند.

رییس شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به اینکه صلح پروسۀ ملی است، تاکید کرد: "نمی‌تواند ارگ آن را در انحصار خود قرار دهد و هرگز با روحیۀ انحصار ما به صلح هم نمی‌رسیم، هرگز".

او هشدار داد: "اگر بخواهند یک عده‌ صلح را در انحصار خود قرار بدهند، هرگز به صلح هم نخواهیم رسید؛ بلکه مانع صلح خواهیم بود".

رییس شورای عالی افغانستان، در حالی این اظهارات را بیان کرد که روز گذشته امرالله صالح، معاون اول ستاد دولت‌ساز به رهبری اشرف غنی گفت که مذاکرات صلح دو جانب دارد و آنهم دولت افغانستان و گروه طالبان است.

او گفت: "ما به نام مذاکرات بین‌الافغانی چیزی را نمی‌شناسیم، وضعیت بحرانی را بیشتر می‌کند؛ کم نه؛ پس اگر ما بخواهیم به آتش‌بس برسیم یا بخواهیم که یک راه حل عمیق و بامفهوم را بیابیم، این است که یک طرف میز باید دشمن بنشیند و طرف دیگر دولت؛ این موقف ما است".

اما آقای خلیلی گفت که حکومت باید بخشی از قضایا باشد؛ اما طرف‌های اصلی صلح، مجموعه‌های سیاسی است که در گذشته با طالبان مخالف و با آن گروه درگیر بوده اند. او مدعی شد که روحیۀ مذاکره با این جریان‌ها در بین گروه طالبان نیز وجود دارد.

به گفتۀ رییس شورای عالی صلح، اکنون فرصت پیشبرد مذاکرات بین‌الافغانی با اشتراک احزاب تاثیرگذار سیاسی، گروه طالبان و نمایندگان حکومت مساعد شده و نباید از دست رود.

رییس شورای عالی صلح افغانستان در حال چنین واکنشی تند در برابر عملکرد حکومت در قبال روند صلح نشان می‌دهد که در انتخابات ریاست جمهوری حزب وی از نامزدی عبدالله عبدالله حمایت کرد.

حکومت افغانستان پیش از این گفته است که صلح نیاز مبرم افغان‌ها است و در این رابطه با تمام جوانب مشوره می‌کند.

XS
SM
MD
LG