لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: تشدید خشونت‌ برای امتیازگیری در مذاکرات خطرناک است


نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که ارادۀ شدت بخشیدن خشونت‌ها جهت گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات، به روند صلح آسیب می‌زند.

زلمی خلیلزاد روز دوشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۸ میزان) در رابطه به افزایش خشونت‌ها در افغانستان در صفحهٔ تویترش نوشته است: "این باور که گویا برای کسب امتیاز در میز مذاکره باید خشونت شدت یابد، بسیار خطرناک است. این گونه روش می‌تواند روند صلح را ضعیف ساخته و سبب تکرار محاسبات نادرست گذشتهٔ رهبران افغان شود."

او نگاشته است که خشونت در هلمند کاهش یافته، اما در کل خشونت‌ها در سطح افغانستان بسیار بلند است. آقای خلیلزاد از انفجار موتر بم‌گذاری در غور که ۱۵ کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی برجا گذاشت، نمونه‌ای از افزایش خشونت‌ها یاد کرده است.

آقای خلیلزاد گفته است که حملات طالبان بر هلمند، حملات طالبان بر ضد نیروهای امنیتی افغان و همچنان شکایت‌های طالبان از عملیات نظامیان افغان و حملات نیروهای ایتلاف، دلیلی بر ملاقات اخیر دوحه بوده است.

آقای خلیلزاد افزوده است که در این ملاقات بر کاهش خشونت‌ها و حملات هوایی توافق شد: "ما باید به حرف و محتوای آنچه بر آن مذاکره شد و اخیراً بر آن تفاهم شد، پابند بمانیم، چون راه برای کاهش تلفات افغان‌ها و نگهداشت یک فرصت تاریخی صلح را میسر می‌سازد، که نباید از دست برود."

به باور آقای خلیلزاد، معضل افغانستان راه حل نظامی ندارد و تدوام میزان بلند خشونت‌ها روند صلح و توافقنامۀ دوحه را تهدید خواهد کرد.

این در حالی است که طالبان روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای گفتند که نظامیان خارجی از توافقنامه دوحه سرپیچی کرده و جنگجویان آن گروه را در هلمند و فراه هدف قرار دادند.

اما نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان نگاشته است که واردکردن اتهامات بی‌بنیاد و اظهارات تحریک‌آمیز سبب پیشرفت مذاکرات صلح نمی‌شود؛ بلکه در عوض باید همه جوانب از مواد توافقنامه ایالات متحده – طالبان و اعلامیه مشترک ایالات متحده – افغانستان پیروی کنند.

در همین حال صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته که دولت افغانستان و شهروندان افغان با رهایی ۶۱۰۰ زندانی "خطرناک طالبان" بزرگترین تصمیم برای صلح را گرفتند که در هیچ پروسه‌ای صلح در تاریخ چنین نشده است.

او در صفحۀ تویترش نوشته است: "حمله‌های اخیر طالبان در هلمند و غور نشان می‌دهد که طالبان این سخاوت و خلوص دولت و شهروندان ما را نظر انداز کرده و به جنگ ناروای شان ادامه داده و حمله‌های وحشیانه‌ و دهشت‌افگنانه‌ی شان را در برابر ملت ما افزایش داده اند."

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز در کنار جریان مذاکرات دوحه، تشدید جنگ در ولایات افغانستان را غیرقابل قبول خوانده است.

XS
SM
MD
LG