لینک های دسترسی

Breaking News

بن بست جنگ افغانستان شکست؟


فرماندهان نظامی امریکایی گفته اند اکنون سربازان با حالت تعرضی، مواضع طالبان را هدف می‌گیرند
فرماندهان نظامی امریکایی گفته اند اکنون سربازان با حالت تعرضی، مواضع طالبان را هدف می‌گیرند

کمتر از چهارماه پس از اعلان استراتیژی ترمپ برای افغانستان، یک نظامی ارشد امریکایی گفته است که سربازان افغان در "بدترین فصل جنگ" بر ضد طالبان، تحرک کسب کرده اند.

جنرال لنس بنچ، مسوول عملیاتی ماموریت حمایت قاطع قوای امریکایی و ناتو در افغانستان، گفته است که استراتیژی جدید ایالات متحده برای جنوب آسیا وضعیت جنگی را به سود قوای امنیتی و دفاعی افغان تغییر داده است.

آقای بنچ سه شنبه به خبرنگاران گفت "آنچه ما در افغانستان انجام میدهیم، اینست که دشمنان افغانستان را در هر جایی که بیابیم، از فرصت استفاده کرده و آنان را هدف قرار می‌دهیم و حال صلاحیت لازمی را داریم، در حالی که قبلاً فقط اجازه داشتیم که به شکل دفاعی و یا در نزدیکی قوای افغان آنان را آماج قرار دهیم."

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، در استراتیژی جدید برای فرماندهان نظامی ایالات متحده در افغانستان صلاحیت بیشتر عملیاتی و تصمیم‌گیری داده است.

جنرال بنچ ضمن برشمردن دستاوردهای عملیات اخیر سربازان خارجی و افغان بر مراکز مخدرات طالبان گفت که طالبان سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دالر دریافت می‌کنند که به گفتۀ وی ۲۰۰ میلیون دالر آن از قاچاق مخدرات تامین می شود.

این فرمانده نظامی امریکایی گفت که امریکا، افغانستان و جامعۀ بین المللی حال در صدد آنند تا توانایی طالبان را در قسمت تمویل حملات، استخدام جنگجویان، و خرید سلاح نشانه بگیرند.

سهم دادن به طالبان در حکومت

در همین حال، رکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، از حکومت افغانستان خواسته است تا چنان شرایطی را فراهم آورد که اگر طالبان دست از جنگ و خشونت بردارند و حاضر به مذاکره شوند، بتوانند در حکومت سهمی داشته باشند.

آقای تلرسن گفت "لازم است تا حکومت افغانستان درک کند که باید روند اصلاحات را ادامه دهد و نیز باید به ایجاد شرایطی دوام بدهد که برای همه گروه های نژادی در افغانستان، جامع پنداشته شده و نیز شامل جایگاهی برای حضور طالبان در یک حکومت مشروع باشد، البته برای زمانی که طالبان آمادۀ رد تروریزم شوند، جنگ را ترک کنند و به میز مذاکره بیایند.»

وزیر خارجۀ ایالات متحده، روابط امریکا با پاکستان را، بخش مهمی از رویکرد منطقه یی خواند. او اذعان نمود که روابط میان اسلام آباد و واشنگتن طی دهۀ گذشته واقعاً خراب شده است.

آقای تلرسن هنگام صحبت در یک کانون پژوهشی در واشنگتن گفت "پاکستان به سازمان های زیاد دهشت افگنی اجازه داده تا در داخل قلمرو آن کشور برای خود پناهگاه بیابند و این سازمان ها از لحاظ کمیت و نفوذ، رو به رشد اند، به حدی که من به رهبری پاکستان گفتم که ممکن شما هدف قرار گیرید، و دهشت افگنان توجه خود را از کابل دور ساخته و تصمیم بگیرند که اسلام آباد را آماج حملات قرار دهند".

وزیر خارجۀ امریکا تأکید ورزید که پاکستان باید روابط خود با شبکۀ حقانی و سایر گروه های تندرو را تغییر دهد، و اگر رهبران پاکستان مواظب نباشند، کنترول کشور خود را از دست خواهند داد. او گفت که امریکا وضعیت کنونی را تحمل کرده نمی‌تواند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده به طالبان نیز گوشزد کرد که هرگز در میدان جنگ پیروز نخواهند شد، پس به گفتۀ وی بهتر است که وارد روند مصالحه شوند و در نهایت شامل یک حکومت در افغانستان شوند.

XS
SM
MD
LG