لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان می‌گویند در مذاکرات با امریکا ۸۰ درصد پیشرفت صورت گرفته است


مذاکرات میان ایالات متحد و طالبان برای سومین روز توافق به روی یک توافق تاریخی، ادامه یافت.

سهیل شاهین، سخنگوی نمایندۀ سیاسی طالبان در قطر به صدای امریکا گفت که در مذاکرات با نمایندۀ ایالات متحده ۷۰ تا ۸۰ در صدر پیشرفت صورت گرفته است.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در محراق توجه دور هشتم مذاکرات میان زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان و نمایندگان طالبان در قطر، قرار دارد.

سهیل شاهین نیز گفت که بزرگترین موضوعی که بیشتر زمانگیر است، توافق روی جدول زمانی خروج نیروهای از افغانستان است.

بر اساس برخی از گزارش ها دیروز نمایندگان طالبان در قطر با هیاتی از نظامیان پاکستانی ملاقات کرده اند اما سهیل شاهین، سخنگوی نمایندۀ سیاسی طالبان در قطر در جریان صحبت با صدای امریکا این ادعا ها را رد کرد.

او این گزارش ها را " بی اساس" عنوان کرد و هدف آنرا "مغشوش کردن اذهان عامه" خواند.

موضوع توافق روی خروج نیروها از افغانستان نزد هر دو طرف دخیل در مذاکرات معانی مختلف دارد.

طالبان می‌گویند که جدول زمانی خروج نیروهای می‌تواند راه را برای مذاکرات با سایر جناح های افغان باز کند و از همین رو تمرکز مذاکرات نیز بر همین موضوع است اما مقام‌های امریکایی می‌گویند که خروج نیروها براساس شرایط در افغانستان صورت خواهد گرفت.

زلمی خلیلزاد در روز نخست دور هشتم مذاکرات در یک تویت گفت: " ما به دنبال یک توافقنامۀ صلح هستیم نه توافقنامه خروج، توافقنامۀ صلحی که زمینه خروج را مساعد سازد. حضور ما در افغانستان وابسته به شرایط می‌باشد و هر گونه خروج هم وابسته به شرایط خواهد بود."

این در حالی است که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده امروز یک‌شنبه ۴ اگست (۱۳ اسد) گفت که واشنگتن به خروج از افغانستان مایل است، اما نمی‌خواهد افغانستان بار دیگر به سکوی حملات علیه ایالات متحده تبدیل شود.

طالبان تا حال برای مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان، تمایل نشان نداده اند؛ اما حکومت افغانستان می‌گوید که آمادۀ مذاکرات مستقیم با طالبان است.

حکومت افغانستان هفته گذشته از تعین یک هیات ۱۵ نفری برای مذاکرات مستقیم با طالبان نیز خبر داده است.

XS
SM
MD
LG