لینک های دسترسی

Breaking News

اول می روند خروج سربازان ما از افغانستان آغاز می‌شود – ناتو


پس از آنکه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا تاریخ آغاز خروج سربازانش را از افغانستان اعلام کرد، ناتو نیز گفت که نیروهای این نیز همزمان با آن روند خروج شان را آغاز می‌کنند.

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) ناوقت روز چهارشنبه ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) در بروکسل به خبرنگاران گفت که با توجه به تصمیم امریکا برای خروج از افغانستان، وزیران خارجه و دفاع ناتو نیز تصمیم گرفتند که روند خروج نیروهای ماموریت حمایت قاطع را از افغانستان به تاریخ اول ماه می آغاز کنند.

اما سرمنشی ناتو تاکید کرد: "خروج ما منظم، هماهنگ و آگاهانه خواهد بود. ما قصد داریم در طی چند ماه خروج نیروها را تکمیل کنیم."

آقای ستولتنبرگ هشدار داد که هرگونه حملۀ طالبان بر سربازان ناتو در جریان خروج، با واکنش شدید روبرو خواهد شد.

به گفتۀ آقای ستولتنبرگ، اکنون تامین صلح پایدار بر عهده مردم افغانستان است و این کار به خشونت پایان می‌دهد واز حقوق بشر همه افغان‌ها، به ویژه زنان، کودکان و اقلیت‌ها محافظت می‌کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده دیروز ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) گفت که روند خروج نیروهای امریکایی به تاریخ اول ماه می آغاز خواهد شد، ولی این خروج شتابزده نخواهد بود.

او افزود که خروج نیروها به گونه سنجیده، مسوولانه و مصوون و در هماهنگی تمام با متحدین و شرکای امریکا صورت خواهد گرفت.

در حال حاضر ناتو در حدود ۸۰۰۰ سرباز و ایالات متحده نیز ۲۵۰۰ سرباز در افغانستان دارند که مسوولیت مشوره، آموزش و تجهیز نظامیان افغان را به دوش دارند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، چهارشنبه شب با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده از طریق تلیفون صحبت کرده و گفته است که کشورش به تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج نیروها از افغانستان احترام می‌گذارد.

آقای غنی در صفحهٔ تویترش نگاشته است: "هم‌زمان با آنکه ما وارد مرحلهٔ بعدی مشارکت ما می‌شویم، به کار خود با شرکای امریکایی و ناتو در تلاش‌های جاری صلح ادامه خواهیم داد."

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان نیز گفته است که به تصمیم ایالات متحده احترام می‌گذارد، ولی افزوده که نظامیان افغان توانایی دفاع از خاک و مردم خود را دارند.

آقای محب گفته است که پس از امضای توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان – در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ – تمامی عملیات ضدتروریزم را نیروهای امنیتی و دفاعی افغان طرح، رهبری و انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG