لینک های دسترسی

Breaking News

فلسطینی ها خواهان انتقام جویی از اسرائیل شدند


اعضای یک خانوادۀ فلسطینی ها که عضو خانوادۀ شان را در اثر فیر مرمی قوای اسرائیلی از دست داده اند
اعضای یک خانوادۀ فلسطینی ها که عضو خانوادۀ شان را در اثر فیر مرمی قوای اسرائیلی از دست داده اند

ایالات متحده روز شنبه مانع فیصله نامۀ شورای امنیت ملل متحد شد که خواهان راه اندازی تحقیقات آزاد و شفاف در مورد شلیک مرمی توسط قوای اسرائیلی بر اعتراض کنندگان فلسطینی در نوار غزه بود.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، و فدریکا موگارینی، رئیس اتحادیۀ اروپا، خواهان "تحقیقات شفاف و مستقل" در مورد گلوله باری قوای اسرائیلی بر معترضین فلسطینی شده اند. اما یک دیپلومات ملل متحد به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که ایالات متحده از راه اندازی چنین تحقیق جلوگیری کرد.

در واکنش به خواست مقامات ارشد ملل متحد و اتحادیۀ اروپا، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در یک پیام تویتر خود نوشته که "کلام منافقانی را که خواهان کمیسیون تحقیق استند، درک نمی کنم. آنان اشتباه گرفتند و فکر کردند که حماس دیروز یک جشنواره را سازماندهی کرده است و ما باید برای آنان گل بدهیم."

مقامات فلسطینی می گویند که در اثر فیر قوای امنیتی اسرائیلی بالای معترضان فلسطینی در نوار غزه حد اقل ۱۵ نفر کشته شد. در این برخورد ها، به جناح اسرائیل هیچ تلفاتی وارد نشده است. در عین حال، فلسطینی ها روز شنبه را ماتم ملی اعلام کردند.

انتقام از اسرائیل

فلسطینی هایی که روز شنبه اجساد کشته شدگان شان را دفن می کردند، خواهان انتقام جویی از اسرائیل شدند.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، به قوای اسرائیلی که بالای فلسطینی ها شلیک کردند، تبریکی گفته است.

آقای نتانیاهو با نشر اعلامیه ای گفته است که "آفرین به سربازان ما. اسرائیل برای حفظ حاکمیت و امنیت شهروندان اش با جدیت و قاطعیت عمل می کند."

صدراعظم اسرائیل همچنین اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، را که شلیک قوای اسرائیلی بالای فلسطینی ها را محکوم و آنرا "حملۀ غیر انسانی" خوانده بود، تکذیب کرد.

در واکنش به اظهارات رئیس جمهور اردوغان، آقای نتانیاهو گفت "با اخلاقی ترین اردوی جهان نمی تواند توسط کسی لکچر داده شود که برای سال ها مردم غیر نظامی را یکسره بمباران کرده است."

در گذشته، صدراعظم اسرائیل گفته بود که رئیس جمهور اردوغان "روستاییان کردی را بمباران" می کند.

اردوی اسرائیل با نشر اعلامیه ای گفته است که از جمله فلسطینی های که کشته شده اند، اسنادی وجود دارد که ۱۰ تن آنان "سابقۀ دهشت افگنی" در گروه حماس و سایر گروه ها داشته اند که دست به اعمال دهشت افگنی زده بودند.

فلسطینی های معترض در پنج محل در امتداد نوار غزه کمپ های تحصن را برپا کرده اند و انتظار می رود که آنان برای شش هفته در آنجا تحصن کنند. انتظار می رود که همه اعضای خانواده های فلسطینی به شمول زنان، مردان و کودکان مظاهرات در زیر خیمه ها سهم بگیرند.

نظامیان اسرائیلی تخمین کرده اند که حدود ۳۰ هزار مظاهره کنندۀ فلسطینی در کمپ های اعتراض کنندگان اشتراک کرده اند.

این مظاهرات که قرار است به تاریخ ۱۵ ماه می ۲۰۱۸ پایان یابد، به خاطر یادبود از "فاجعۀ" جنگ ۱۹۴۸ میلادی است که صد ها هزار فلسطینی مجبور شدند خانه های شان را ترک کنند و در این زمان، اسرائیل ایجاد شد.

در همین حال، قوای اسرائیلی بیش از ۱۰۰ تک نشان زن را در امتداد نوار غزه مستقر کرده است.

انتظار می رود که اعتراضات در عین زمانی خاتمه یابد که قرار است ایالات متحده سفارت خود را در بیت المقدس باز کند، اقدامی که موجب خشم فلسطینی ها شده است، زیرا فلسطینی ها در نظر دارند در بخش شرق بیت المقدس پایتخت دولت آیندۀ خود را ایجاد کنند.

XS
SM
MD
LG