لینک های دسترسی

Breaking News

بیم اسرائیل از بروز فاجعۀ بشری در غزه


در جنگ ۵۰ روزه میان اسرائیل و گروه حماس، حدود ۲۰ هزار منازل رهایشی کاملاً ویران شد و ۱۵۰ هزار دیگر قسماً تخریب گردید
در جنگ ۵۰ روزه میان اسرائیل و گروه حماس، حدود ۲۰ هزار منازل رهایشی کاملاً ویران شد و ۱۵۰ هزار دیگر قسماً تخریب گردید

چهار سال پس از حمله بر نوار غزه و جنگ ۵۰ روزه بر ضد تندروان حماس، حکومت اسرائیل حال از بروز فاجعۀ بشری در همسایگی خود هراس دارد.

روی همین دلیل، حکومت اسرائیل از جامعۀ بین المللی خواسته است تا چندین پروژۀ انکشافی را در نوار غزه تمویل کند.

در واکنش به این تقاضا، حکومت قطر گفته است که به چنین تقاضای پاسخ مثبت نخواهد داد و از سایر کشور ها نیز خواسته است تا به درخواست اسرائیل پاسخ منفی بدهند.

در همین حال، بانک جهانی گفته است که اسرائیل حالا درک می کند که بحران بشری در غزه در حال رشد است و این امر تاثیراتی بر اسرائیل هم خواهد داشت.

در اعلامیۀ بانک جهانی آمده است که "تمویل کنندگان زمانی بیشتر به سرمایه گذاری ترغیب خواهند شد که شرایط برای انکشاف دوامدار در آنجا مساعد شود."

نوار غزه در بین اسرائیل و مصر موقعیت دارد. تندروان حماس در ۲۰۰۷ میلادی این منطقه را از از نزد مقامات فلسطینی که از حمایت بین المللی برخوردار است، به تصرف خود درآوردند و از آن پس، این منطقه همواره شاهد وخیم تر شدن اوضاع بوده است.

مصر و اسرائیل از سال ۲۰۰۷ به این سو نوار غزه را در محاصره قرار داده اند و هدف عمدۀ آنان تضعیف گروه حماس بوده است. اسرائیل و حماس از سال۲۰۰۷ تا حال، سه بار درگیر جنگ شده اند.

حکومت اسرائیل گروه حماس را مقصر وضعیت پیش آمده در نوار غزه می داند. اسرائیل همچنین گفته است که گزینۀ دیگر به جز محاصره غزه ندارد، زیرا از این طریق قادر خواهد بود واردات و صادرات غزه را تحت کنترول داشته باشد. مقام های اسرائیلی می گویند که حماس همواره در صدد توطئه حمله بر اسرائیل است.

در عین حال، محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین از طریق قطع معاشات کارمندان حکومتی در نوار غزه تلاش کرده است تا بر گروه حماس فشار وارد کند و در نهایت این منطقه را دو باره به کنترول خود بیاورد.

بانک جهانی همچنین گفته است که بیش از ۴۰ در صد نیروی کار در غزه از بیکاری رنج می برد؛ آب نل ها غیر قابل نوشیدن است و مردم در یک شبانه روز فقط برای چند ساعت محدود به برق دسترسی دارد.

XS
SM
MD
LG