لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در رده‌بندی آزادی رسانه‌ها یک رده افت کرده است


سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۲۰ خود از رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها، گفته است که افغانستان با یک رده افت، از جایگاه ۱۲۱ در ۱۲۲ قرار گرفته است.

این سازمان امروز سه‌ شنبه ۲۱ اپریل (دوم ثور) با نشر این گزارش گفته است که خشونت و شمار خبرنگاران کشته‌شده نسبت به سه سال پیش کمتر است و حکومت افغانستان برای محافظت از خبرنگاران اقداماتی را اتخاذ کرده است.

اما این سازمان، جنگ تحمیل‌شدۀ طالبان و داعش، آزار و اذیت جنگ‌سالاران و برخی مقامات دولتی "مفسد" را از تهدیدهای دایمی برای خبرنگاران، رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی عنوان کرده است.

این سازمان از توافق صلح دوحه نیز یاد کرده و گفته است که برای رسیدن به صلح پایدار و دایمی راه دراز در پیش است و هنوز هم دستاوردهایی که آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را تضمین می‌کند، با تهدید مواجه است.

همچنان در بخشی از این گزارش آمده است که زنان خبرنگار با وجود مقاومت در مقابل "افراط‌گرایی اسلامی" و جامعه مردسالار همچنان آسیب پذیر باقی مانده اند.

در این گزارش آمده است: "این نگرانی جدی وجود دارد که آزادی‌های بنیادین و به ویژه آزادی اطلاع‌رسانی و آزادی خبرنگاران زن به پای صلح قربانی شوند".

در رده‌بندی جهانی ۲۰۲۰ آزادی رسانه‌ها، ناروی، فنلند و دنمارک به ترتیب در جایگاه اول دوم و سوم قرار گرفته اند، اما ترکمنستان و کوریای شمالی، در اخیر این جدول قرار گرفته اند.

بحران‌ها

سازمان گزارشگران بدون مرز، تهاجمی‌شدن مدل‌های اقتدارگر، نبود تضمین‌های دموکراتیک، دوقطبی شدن و سیاست سرکوب، تردیدها و کینه نسبت به رسانه‌ها و فقر روزنامه‌نگاری باکیفیت را پنج بحران عمده در برابر روزنامه‌نگاران در یک دهۀ پیشرو یاد کرده است.

همچنان این سازمان گفته است که گسترش بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان بر بحرانی که حق دسترسی به اطلاعات را تهدید می‌کند، افزوده است.

از دید سازمان گزارشگران بدون مرز، در جریان همه‌گیری کروناویروس، میان سرکوب اطلاع‌رسانی و رده‌بندی کشورها پیوند واضح وجود دارد.

این سازمان از چین و ایران به عنوان کشورهایی نام برده است که در مورد گسترش کروناویروس از سانسور گسترده کار گرفته اند.

همچنان تصویب قانون "کروناویروس" را که در هنگری برای نشر خبرهای نادرست از بیماری کووید-۱۹ پنج سال زندان مجازات تعیین کرده است، اقدام نامناسب و غیرلازم در اروپا خوانده است.

منشی اول این سازمان گفته است که بحران صحی فرصتی است برای دولت‌های اقتدارگرا تا با بهره بردن از آن قوانینی را تصویب کنند که در زمان عادی پیشنهاد آن ناممکن بودند.

خبرنگاران بدون مرز گفته است که برای جلوگیری از مبدل‌شدن این دهه به دهۀ "بدفرجام" همه انسان‌های خیرخواه باید دست به دست هم دهند تا روزنامه‌نگاران بتوانند وظیفۀ خود را برای اعتماد جامعه انجام دهند.

XS
SM
MD
LG