لینک های دسترسی

Breaking News

درخواست تحقیق جنایات علیه خبرنگاران افغان از محکمۀ هاگ


سازمان گزارشگران بدون مرز شکایت‌نامه‌ای را به فاتو بنسوده، سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم فرستاده است و خواهان تحقیق جنایات انجام‌شده علیه خبرنگاران افغان در یک سال گذشته شده است.

گزارشگران بدون مرز (RSF) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طی یک سال گذشته ۱۱ خبرنگار و همکار رسانه‌ای در افغانستان کشته شده اند و این سازمان دوسیه‌های آنها را برای تحقیق و بررسی "اتهام جنایت جنگی" به سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی سپرده است.

در اعلامیه آمده است: "گزارشگران بدون مرز در دادخواست خود به سارنوال دیوان کیفری خواهان تحقیق و بررسی در باره جنایات انجام شده علیه خبرنگاران از ماه حمل سال پیش شد که همزمان سارنوال دیوان اجازۀ تحقیق در این باره را دریافت کرده است."

در اعلامیه از کشته‌شدن کارمندان و خبرنگاران تلویزیون انعکاس در جلال‌آباد، رادیو صدای غور، رادیو آزادی در هلمند، خبرنگار الجزیره و اسوشتیدپرس در غزنی و تلویزیون خورشید در کابل یادآوری شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، گفته است که گروه‌های مسلح و در صدر آنها طالبان و برخی حلقاتی وابسته به این گروه بیشترین مسوولیت این کشتارها را بر عهده دارند و دلایل قابل قبول در نزد این سازمان موجود است.

آمار سازمان گزارشگران بدون مرز نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۱ به این طرف، دست‌کم صد خبرنگاران هنگام اطلاع‌رسانی کشته شده که ۱۶ تن آنها شهروندان خارجی بوده اند.

همچنان این سازمان گفته است که طی دو دهۀ گذشته بیش از ۶۰ رسانه هدف حمله قرار گرفته و تخریب شده اند.

XS
SM
MD
LG