لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت روسیه: ادعای حمایت از طالبان بی‌اساس است


روسیه از مقامات امریکایی خواسته است که از اظهارات بی‌اساس در قبال حمایت مسکو از طالبان، خودداری کنند
روسیه از مقامات امریکایی خواسته است که از اظهارات بی‌اساس در قبال حمایت مسکو از طالبان، خودداری کنند

سفارت روسیه در کابل، اظهارات مقام‌های امریکایی مبنی بر حمایت مسکو از طالبان و سبوتاژ روند گفتگوهای صلح را، رد کرده است.

این سفارت در اعلامیه‌ای گفته است، چنین اتهامات جدی از سوی مقام‌های بلندپایه امریکایی باید بر اساس شواهد مؤثق باشد.

پیش از این تلویزیون سی.بی.اس به نقل از مقامات ارشد امریکایی گزارش داده است که روسیه در قضیۀ افغانستان با ایالات متحده همکاری نمی‌کند و به نظر می‌رسد که مسکو روند صلح افغانستان را به "گروگان" گرفته باشد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که روابط روسیه با طالبان، آن گروه را "به حیث یک قوت نظامی، مشروعیت می‌بخشد" و این امر موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

در واکنش به این اظهارات، سفارت روسیه گفته است که نمایندگان حکومت امریکا به صورت متداوم به خود اجازه می‌دهند که بر اساس شایعات در محضر عام (در مورد روابط روسیه و طالبان) سخن بگویند.

اعلامیه‌ای سفارت روسیه گفته است "یک بار دیگر ما تأکید می‌کنیم که این گونه اظهارات کاملاً بی‌اساس است و از مقامات می‌خواهیم که از چنین اظهارنظرهای بی‌معنا خودداری کنند".

سفارت روسیه در اعلامیه‌اش، گزارش شبکه سی.بی.اس را نیز که گفته است "امریکا می‌گوید، حمایت روسیه از طالبان روند گفتگوهای صلح افغانستان را آسیب می‌رساند" حیران‌کننده خوانده است.

این سفارت در برابر گزارش شبکه تلویزیونی سی.بی.اس که گفته است که روسیه معلومات استخباراتی را با طالبان شریک می‌سازد، نیز واکنش نشان اداده است. شبکه تلویزیونی سی.بی.اس در صفحۀ انترنتی‌اش نوشته است که "وزارت خارجۀ روسیه پذیرفته که مسکو معلومات استخباراتی را با طالبان شریک می‌سازد".

سفارت روسیه گفته است، وزارت خارجۀ این کشور صفحۀ انترنتی دارد که تمام اظهارات مقامات این وزارت، بیانیه‌های مطبوعاتی و کنفرانس‌های خبری به زبان انگلیسی نیز در آن نشر می‌شود. سفارت روسیه، به خبرنگاران مشوره داده است که قبل از نشر گزارش‌ها در مورد اظهارات مقام‌های آن کشور، به این صفحه سر بزنند.

روسیه هدف این گونه اظهارات کشورهای خارجی در برابر این کشور را تلاش‌های مقام‌های امریکایی برای خراب‌کردن افکار عمومی در مورد مسکو خوانده است.

اعلامیه گفته است "این گونه معلوم می‌شود که برای تغییر توجه عامه، آنهایی که دقیقاً در قبال خراب‌شدن وضعیت افغانستان مسؤولیت دارند، تلاش می‌کنند تا بار اشتباهات خود را بر دوش روسیه بیندازند و روابط روسیه با افغانستان را خراب کنند".

پیش از این نیز مقام‌های امریکایی بارها روسیه را به حمایت از طالبان در افغانستان متهم کرده اند؛ اما در مقابل، روسیه ادعا کرده است که امریکا جنگجویان داعش را از سوریه به افغانستان منتقل کرده است. هر دو جانب، اتهامات یکدیگر را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG