لینک های دسترسی

Breaking News

آیا روسیه روند صلح افغانستان را سبوتاژ می کند؟


مسکو امریکا را در گسترش داعش در افغانستان متهم می کند اما واشنگتن روسیه را به حمایت از طالبان متهم می کند.

شبکهء تلویزیونی سی بی اس امریکا به نقل از مقام های امریکایی گزارش داده است که حمایت روسیه از گروه طالبان، تلاش های صلح در افغانستان را آسیب می رساند.

یک مقام ارشد وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که روسیه در قضیۀ افغانستان با ایالات متحده همکاری نمی کند و به نظر می رسد که مسکو روند صلح افغانستان را به "گروگان" گرفته باشد.

مقام های امریکایی گفته اند که روابط روسیه با طالبان "طالبان را به حیث یک قوت نظامی، مشروعیت می بخشد” و این امر موجب بی ثباتی در منطقه می شود.

مقام های امریکایی تلاش می ورزند تا با استفاده از قوت نظامی گروه طالبان را به میز مذاکره با حکومت افغانستان بکشاند. جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده هفتۀ گذشته پس از سفرش به افغانستان، اعلام کرد که "گروپ های کوچک" طالبان به سهمگیری در مذاکرات صلح، تمایل نشان داده اند.

رئیس جمهورغنی به تاریخ ۲۸ ماه گذشته میلادی یک بسته پیشنهادی صلح را به گروه طالبان ارائه کرد. در این پیشنهاد، حکومت افغانستان گفته است که آماده است بدون پیش شرط با طالبان مذاکراه کند؛ آنرا گروه به عنوان یک گروه سیاسی به رسمیت بشاسد؛ دفتر آنان را در کابل باز کند؛ زندانیان طالبان از حبس آزاد سازد و تعزیرات بین المللی بر رهبران طالبان را لغو کند.

داعش

مقام های روسی می گویند که مسکو تلاش می کند تا گسترش فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان سد کند. طالبان و داعش در افغانستان همزمان با آن که بر ضد نیروهای امریکایی و افغان می جنگند، بر علیه یکدیگر هم می رزمند.

مقام های روسی ادعا کرده اند که امریکا در گسترش دامنهء فعالیت های داعش در افغانستان نقش دارد. مقام های امریکایی اما این ادعا را مسخره آمیز خطاب نموده آنرا به شدت رد کرده اند.

مقام های روسی همچنان گفته اند که چندین هزار تندرو داعش در افغانستان فعالیت دارد، اما جنرال جان نکسن، قوماندان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان، می گوید که حدود ۱۵۰۰ جنگجوی داعش در افغانستان حضور دارد.

با افزایش تنش میان ایالات متحده و روسیه، هفتۀ گذشته واشنگتن تعزیرات را بر شخصیت های حقیقی و حکمی مسکو وضع کند و دلیل آنرا دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا عنوان کرد، ادعای که از سوی روسیه رد شده است.

در همین حال، عمر صد، دیپلومات پیشین افغانستان مستقر در ایالات متحده، به این باور است که دو قدرت امریکا و روسیه در قضیۀ افغانستان در تقابل قرار گرفته اند و چنین رویارویی، به ضرر افغانستان تمام خواهد شد، مگر اینکه اختلافات شان را از طریق گفتگو حل کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:27 0:00

XS
SM
MD
LG