لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات تلاش می‌کند


آرشیف: شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولسوالی شیندند ولایت هرات
آرشیف: شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولسوالی شیندند ولایت هرات

روسیه روز چهار شنبه گفت که آماده است شرایط مناسب مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را مهیا کند.

وزارت خارجۀ روسیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مسکو با جدیت خواهان مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان است تا از این طریق جنگ داخلی در آن کشور خاتمه یابد.

در اعلامیۀ آمده است که اعمال زور و فشار نمی تواند راه حل جنگ در افغانستان باشد و تلاش های بین المللی برای ایجاد ثبات از طریق اعمال قوه، به اثبات رساند که چنین روش غیر موثر است.

وزارت خارجۀ روسیه همچنان در این اعلامیه اذعان داشته است که "ما نیاز داریم تا بر اساس فیصله نامۀ شورای امنیت ملل متحد، اقدامات جدی را در روند صلح آغاز کنیم".

در اعلامیه همچنین تاکید شده است که تامین صلح در افغانستان از اهمیت برخوردار است، زیرا نا امنی در آن کشور اوضاع امنیتی منطقه را متاثر می کند.

قرار است سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، به نیویارک سفر کند و بر اساس اعلامیۀ وزارت خارجۀ این کشور، آقای لاوروف در دو نشست مهم شرکت خواهد کرد: یکی نشست منع گسترش سلاح های کشتار جمعی و دوم نشست در مورد ایجاد مشارکت در مورد افغانستان و آسیای مرکزی تا مدلی در منطقه ایجاد شود که از لحاظ امنیتی وابسته به همدیگر باشد.

اظهارات وزارت خارجۀ روسیه در مورد ایجاد شرایط مذاکره میان حکومت افغانستان و گروه طالبان در حالی بیان شده است که چندین مقام ارشد نظامی ایالات متحده در گذشته ادعا کرده اند که روسیه از گروه طالبان در افغانستان حمایت می کند تا به گونه ای نقش حکومت افغانستان و امریکا را در آن کشور تضعیف کند.

اما مقامات روسی به شمول ضمیر کابلوف، سفیر و نماینده خاص روسیه در کابل، گفته اند که مسکو از طالبان حمایت نمی کند و دلیلی که آن کشور با گروه ارتباط بر قرار کرده موقف و جنگ آنان در برابر گروه دولت اسلامی یا داعش است.

کمک به پاکستان

در همین حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، گفته است که کشورش هر نوع کمک ممکن را برای پاکستان فراهم خواهد کرد.

آقای لاوروف در یک کنفرانس خبری در مسکو "تلاش های پاکستان را در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی" تایید کرد و گفت که "دهشت افگنان که در افغانستان و مناطق سرحدی با پاکستان گسترش یافته اند" خطر جدی را متوجه اسلام آباد می کند.

آقای لاوروف همچنین گفت که چندین توافق میان روسیه و پاکستان به امضا رسیده است که شامل فراهم آوری هیلیکوپتر های روسی و تجهیزات نظامی می شود.

XS
SM
MD
LG