لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: طالبان به کاهش خشونت در افغانستان آماده اند


وزیر خارجۀ پاکستان می‌گوید که طالبان به پیشنهاد امریکا مبنی بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان اعلام آمادگی کرده اند.

شاه محمود قریشی روز پنجشنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) با فرستادن یک بیانیۀ تصویری به رسانه‌های پاکستانی گفته است که پاکستان پیشرفت در مذاکرات جاری میان نمایندگان ایالات متحده و طالبان را توقع داشت.

او افزوده است: "طالبان به درخواست کاهش خشونت‌ها اظهار آمادگی کرده اند. من می‌دانم که با این اقدام به سوی توافق صلح پیشرفتی صورت گرفته است".

آقای قریشی گفته است که پاکستان، افغانستان و منطقه به فضای امن و با ثبات نیاز دارند؛ اما آنچه برای پاکستان خوشحال‌کننده است؛ انجام درست مسوولیت سپرده شدۀ این کشور در پروسۀ صلح است.

وزیر خارجۀ پاکستان ابراز امیدواری کرده است که با تامین امنیت در منطقه، مردم افغانستان و پاکستان نفع ببرند.

نمایندگان ایالات متحده و طالبان که در دوحۀ قطر مشغول گفتگو اند؛ هنوز به صورت رسمی در مورد پذیرفتن کاهش خشونت‌ها چیزی نگفته اند.

اما ریاست جمهوری افغانستان گفته است که طرح اساسی این حکومت برای گفتگوهای صلح، برقراری آتش‌بس است و کاهش خشونت جنبۀ عملی ندارد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز یک شنبه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) گفت که هدف حکومت این کشور، آتش‌بسی همانند برقراری آتش‌بس سه روزۀ است که در گذشته صورت گرفته بود.

او تاکید کرده است که هرگونه طرح پیشنهادی برای گفتگوهای صلح، باید وضاحت داشته باشد؛ چون برای این کشور تامین صلح به معنای ختم جنگ است.

امرالله صالح، معاون دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز – که اکنون موقف رسمی در حکومت ندارد – در واکنش به این موضوع گفته است که در قاموس جنگ و صلح "کاهش خشونت‌ها" وجود ندارد.

آقای صالح نوشته که طالبان (از کاهش خشونت‌ها) چنین تفسیر دارند: "ما به جای مردم بیشتر، تعدادی را می‌کشیم. ما بجای چندین نفر، یک بم‌گذاری شهری در هفته انجام می‌دهیم."

او تاکید کرده است که آتش‌بس در همه فرهنگ‌ها وجود دارد "متوقف‌کردن کشتن انسانها، ساده."

تاکید جنرال میلر بر سرکوب طالبان

طالبان در حالی به درخواست کاهش خشونت‌ها اعلام آمادگی کرده اند که جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان بر سرکوب جنگجویان طالبان در این کشور تاکید کرده است.

جنرال میلر روز چهارشنبه ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) در دیدار با والی هرات گفته است که برای سرکوب طالبان به برنامه‌ریزی عملیات موثر نیاز دارد.

بر بنیاد اعلامیه دفتر رسانه‌یی والی هرات، همچنان در این دیدار بر ضرورت تجهیز و تقویت بیشتر نیروهای امنیتی افغان نیز تأکید شده است.

XS
SM
MD
LG