لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان و ایران برای حل تنش‌های مرزی نشستی را برگزار می‌کنند


به دنبال تنش‌های مرزی میان طالبان و مرزبانان ایران، هیات‌های حکومت طالبان با دپلومات‌های ایرانی در کابل دیدار کرده و تلاش دارند اختلافات به میان آمده را از طریق گفتگو حل کنند.

وزارت دفاع حکومت طالبان ناوقت سه‌شنبه ۲۶ اپریل (ششم ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که هیاتی به رهبری مولوی شبیر احمد، رییس ارکان لوی درستیز قوای مسلح این وزارت، با سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل، در مورد "اتفاقات اخیر در مرز دوغارون اسلام قلعۀ هرات" گفتگو کرده است.

به نقل از اعلامیۀ طالبان، در این دیدار هیات‌های دو طرف تنش‌های مرزی را به نفع هیچ یکی از این دو کشور ندانسته و بر حل اختلافات از طریق مذاکره تاکید کرده اند.

در اعلامیه آمده است: "دو طرف توافق نمودند به هدف تامین امنیت بهتر مرزها، نشستی را در روزهای نزدیک در مرز مشترک برگزار نمایند و همچنان، پس از عید سعید فطر همچو نشستی را نیز در تهران یا کابل برگزار کنند."

بخش فارسی صدای امریکا به نقل از نمایندۀ ویژه ایران در امور افغانستان نگاشته است که طالبان "بدون هماهنگی قبلی" در محدوده مرز دوغارون اقدام به احداث جاده کرده اند که به گفتۀ این مقام ایرانی، این کار "نقض مرز" بوده و مرزبانان ایران مانع آن شده اند.

ویس ناصری، تحلیلگر سیاسی به صدای امریکا گفت که در دورۀ اول رژیم طالبان نیز پس از کشته‌شدن دپلومات‌های ایرانی در شهر مزارشریف، ایران و افغانستان در یک رویارویی نظامی قرار گرفتند.

به گفتۀ آقای ناصری، حکومت ایران همواره با دیدۀ شک به پالیسی‌ها و موقف حکومت طالبان می‌نگرد و از همین‌رو بارها بر ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید کرده است.

او گفت که سوظن‌های مذهبی میان دولت‌مردان ایران و طالبان موجود است و از همین‌رو نمی‌توانند به حیث همکار و شریک استراتیژیک در سطح منطقه تبارز کنند، هرچند که به باور وی، ایران به گونۀ مستقیم و غیرمستقیم برای مبارزه در برابر ایالات متحده، طالبان را حمایت کرده است.

آقای ناصری افزود: "به شکل موقت و گذرا یک زمانی همکاری کردند، ولی در درازمدت یقیناً در مقابل هم ایستاد می‌شوند. بنابرین تحرکات نظامی در سرحدات افغانستان و حتا به سویه رویارویی نظامی هم موجود است."

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد که طالبان نه تنها به ایران و پاکستان، بلکه برای کشورهای آسیای میانه و جهان یک تهدید جدی است.

اما پیش از این طالبان بارها گفته بودند که از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید نخواهد شد و حکومت این گروه خواهان روابط نیک با کشورهای منطقه و جهان است.

XS
SM
MD
LG