لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان: حکومت مذاکرات صلح را سبوتاژ می‌کند؛ ارگ: نکرده‌ایم


ریاست جمهوری افغانستان اظهارات ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان را رد کرد که گویا حکومت افغانستان گفتگوهای صلح را سبوتاژ می‌کند.

ملا هبت‌الله آخندزاده با انتشار پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید فطر گفته است که "مذاکرات و تفاهم" برای آنان اولویت دارد، اما طرف مقابل (حکومت افغانستان) همواره تلاش کرده تا مذاکرات بین‌الافغانی را سبوتاژ کند.

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این گفته‌های رهبر طالبان می‌گوید که حکومت همواره حسن‌نیت خود را برای آوردن صلح عادلانه و پایدار در این کشور نشان داده است.

محمد امیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری با فرستادن پیامی به صدای امریکا گفت: "طالبان اگر به گفته‌های خود صادق اند دست از جنگ و قتل عام مردم بردارند و به میز مذاکره باز گردند."

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر ۲۰۲۰ میلادی به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و هیات مذاکره کنندۀ دو طرف پس از بیش از دوماه چانه‌زنی و بحث به شیوۀ کار مذاکرات توافق کردند.

اما این مذاکرات از چندین ماه به این‌سو میان نمایندگان دو طرف متوقف شده و مقام‌های افغان گفته اند که به دلیل حاضر نشدن نمایندگان طالبان به میز مذاکره، این گفتگوها به بن‌بست مواجه شده است.

تاکید بر عملی‌شدن توافقنامۀ دوحه

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در این پیام عیدی‌ خود بر عملی‌شدن کامل توافقنامۀ امریکا-طالبان تاکید کرده است.

آقای آخندزاده، تصمیم امریکا و ناتو برای بیرون‌شدن نیروهای خارجی از این کشور را یک "گام خوب" توصیف کرده، اما ایالات متحده را به نقض این توافق‌نامه‌ متهم کرده است.

در این پیام رهبر طالبان آمده است که بر اساس این توافقنامه، زندانیان طالبان باید در مدت سه ماه پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آزاد و همچنان نام‌های رهبران این گروه از فهرست سیاه حذف می‌شد.

او افزوده است: "باید همه کارها موافق توافقنامۀ دوحه به پیش برود و از حرکات تحریک‌‌آمیز و سرپیچی‌ها خودداری شود. اگر امریکا بر وعده‌هایش وفا نمی‌کند، جهان باید شاهد باشد که مسوولیت عواقب آن به ‌دوش امریکا خواهد بود."

بر اساس تصمیم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می (۱۱ ثور) به گونهٔ رسمی آغاز شده و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تمامی نیروهای امریکایی و ناتو، این کشور را ترک کنند.

این در حالی است که پیش از این مقام‌های ارشد امریکایی، طالبان را به نقض توافقنامه دوحه متهم کرده و از این گروه خواستند که باید دست از جنگ برداشته و راه صلح را در پیش گیرند.

در تازه ترین مورد زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است در صورتیکه طالبان صلح و سازش را انتخاب نکنند، امریکا در کنار افغان‌های که برای حفظ جمهوریت تلاش می‌‌کنند، خواهد ایستاد.

XS
SM
MD
LG