لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از چین خواست حکومت آنانرا به رسمیت بشناسد


پس از گذشت بیش از سه ماه تا اکنون هیچ کشوری حکومت به رهبری طالبان را به رسمیت نه شناخته است، اما این گروه امروز از چین خواست تا آنرا به رسمیت بشناسد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه روز یکشنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس)در نشستی با حضور سفیر چین در کابل گفته است: "افغانستان در شرایط فعلی نیاز به رسمیت شناختن دارد. کشورهای جهان، به ویژه چین باید در این عرصه گام‌های قویتر و موثرتری را بردارند."

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان به نقل از آقای مجاهد در صفحۀ تویترش نگاشته است که آنان خواستار روابط "نیک و حسنه" با تمام کشورها، به شمول چین اند و این روابط باید بر اساس احترام متقابل باشد.

آقای مجاهد همچنین چین را از "مهمترین کشورهای منطقه برای افغانستان" عنوان کرده و گفته است که روابط با چین، بزرگترین دستاورد برای طالبان خواهد بود.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، میلیاردها دالر سرمایه این کشور در خارج راکد شد و این کشور را در گیر مشکلات اقتصادی قرار داد.

جامعهٔ جهانی تاکید دارد که طالبان را تا زمانیکه یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندهند، زنان و اقلیت‌ها را در آن سهیم نسازند و به حقوق همهٔ افغان‌ها، به شمول زنان و دختران احترام نگذارند، به رسمیت نخواهد شناخت.

اما گروه طالبان این خواست‌ها را مداخله در امور افغانستان عنوان می‌کنند و می‌گویند که به هیچ کشوری حق مداخله را نخواهد داد.

این در حالی است که پیش از این، تامس وست، نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان‌ گفته بود که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روسیه و چین حاکمیت طالبان را به رسمیت بشناسند.

آقای وست به تاریخ ۲۳ نومبر (دوم قوس)‌ در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که اگر روسیه و چین حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند، امریکا چنین کاری را نخواهد کرد.

این مقام امریکایی تایید کرد که واشنگتن در مورد سیاست پاکستان در قبال افغانستان نگرانی‌هایی دارد و اسلام آباد نیز در مورد سیاست امریکا در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به گفتهٔ این مقام امریکایی،‌ این نگرانی‌ها در برخی اوقات موجب ایجاد اختلاف نظر میان واشنگتن و اسلام آباد شده است.

بین سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ تنها پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عرب حکومت طالبان را به رسمیت شناخته بودند.

XS
SM
MD
LG