لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات صلح افغانستان را چندین کشور میزبانی خواهد کرد – غنی


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که به احتمال قوی نخستین مذاکرات حکومت افغانستان با طالبان در قطر برگزار خواهد شد.

آقای غنی شام چهارشنبه اول جولای (۱۱ سرطان) در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان گفت: " طریقه چنین خواهد بود که تمام مذاکرات در یک کشور نخواهد بود، خواست ما این است که همه باید در آن شامل باشند و در هفته‌های آینده ترتیبات آن گرفته خواهد شد."

رییس جمهور افغانستان از اندونیزیا، ازبکستان، آلمان، ناروی، روسیه و چین به عنوان کشورهای نام برد که علاقمند میزبانی مذاکرات صلح افغانستان اند. او گفت که در هفته‌های آینده با ۱۸کشور دوست و همسایۀ نزدیک و دور افغانستان در این مورد بحث می شود تا اجماع منطقه‎ای و بین المللی به دست آید.

تلاش‌های جدی به ویژه از جانب ایالات متحده جریان دارد تا مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان برگزار شود، اما تا کنون تاریخ و مکان برگزاری این مذاکرات مشخص نشده است.

بر اساس توافقنامۀ صلح که در ۲۹ فبروری میان ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر امضا شد، باید حکومت افغانستان ۵۰۰۰ زندانی طالبان و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولتی را رها کرده و مذاکرات بین الافغانی را آغاز کنند، اما با گذشت چهار ماه از امضای این توافقنامه تا کنون رهایی این شمار زندانیان عملی نشده و مذاکرات برگزار نشده است.

حکومت افغانستان تا حال ۳۶۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ادعا کرده اند که تا کنون ۵۰۰ منسوب قوای امنیتی و دفاعی افغان را رها کرده اند، اما در گذشته مقام‌های افغان بار بار گفته اند که تمام کسانی که از قید طالبان رها می‌شوند نظامی نبوده، بلکه غیرنظامیان نیز شامل آنان اند.

رییس جمهور غنی گفت که تا یک شنبۀ آینده طرح رهایی زندانیان نهایی خواهد شد، اما تاکید کرد که اگر طالبان نظامیان افغان را که در اسارت دارند،آزاد نکنند باقی زندانیان آن گروه رها نخواهند شد. آقای غنی گفت: "رهایی زندانیان تبادله است، طالبان باید زندانیان دولت را رها کنند، بدون آن رهایی زندانیان یک طرفه بوده نمی تواند".

با اینحال، آقای غنی گفت که در مورد صلح در افغانستان اجماع وجود دارد، اما به گفتۀ وی در مورد بهایی که برای آوردن صلح در افغانستان پرداخته می‌شود اجماع وجود ندارد. او گفت تصمیم نهایی در مورد صلح را مردم افغانستان خواهد گرفت او گفت که لویه جرگه و شورای ملی افغانستان در این مورد فیصله خواهد کرد.

رییس جمهور افغانستان در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل تاخیر معرفی اعضای کابینه گفت که داکتر عبدالله عبدالله مسوول این تاخیر است.

بر اساس توافقنامه‌ای که در پی انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان میان آقای غنی و عبدالله عبدالله امضا شد، باید ۵۰ درصد اعضای کابینه را رییس جمهور و ۵۰ درصد دیگر را آقای عبدالله معرفی کند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG