لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید ملل متحد بر شفافیت، اعتبار و سرتاسری بودن انتخابات


دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا (یوناما) می‌گوید هیچ فردی اجازه ندارد تا افغان‌های واجد شرایط را از حق رای‌دهی شان در روز انتخابات محروم کند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا ۱۲ روز دیگر به تاریخ ۲۸ ماه سپتمبر (۶ میزان) برگزار شود.

یوناما روز دوشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۵ سنبله) در اعلامیه‌ای گفت: "اعتبار هر انتخابات مسوولیت جمع تمام دست اندرکاران آن می‌باشد و تنها وظیفه کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی نیست. نامزدان، نهادهای جامعه مدنی، رسانه‌ها و علمای دینی در این بخش نقش مهمی دارند، حداقل باید برای بسیج رای دهندگان جهت استفاده از ... رای شان در ۲۸ سپتمبر، تلاش کنند. هیچ کس اجازه ندارد تا افغان هایی را که برای رای‌دهی ثبت نام کرده اند از این حق شان محروم نماید."

پیش از این کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، چهار مقام حکومتی را به دلیل سرپیچی از اصول انتخابات جریمۀ نقدی کرده و شاه حسین مرتضوی، یکی از مشاورین رییس جمهور غنی را از حق رای محروم کرده بود.

ملل متحد همچنان در این اعلامیه گفته که متعهد است تا مسوولیت‌اش را بر مبنای ماموریت خود برای پشتیبانی از نهاد‌های انتخاباتی در راستای برگزاری انتخابات "معتبر، شفاف و همه شمول به رهبری و مالکیت افغان‌ها" انجام دهد.

در این اعلامیه به نقل تدامیچی یاماماتو، رییس یوناما آمده است: "یک پیام قوی از نمایندگان نشست شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان در هفته گذشته این بود که جامعه بین‌المللی از انتخابات ریاست جمهوری که به تاریخ ۲۸ سپتمبر برگزار می‌شود، کاملا حمایت می‌کند."

آقای یاماماتو افزوده است: "رای‌دهی تنها موضوع مسوولیت مدنی نیست و راهی است برای حفاظت از دستاوردهای‌که در افغانستان به دست آمده و همچنان نشان دهنده حمایت از روند‌های سیاسی صلح آمیز می‌باشد."

ملل متحد همچنان از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شهروندان افغانستان خواسته است که در حفظ شفافیت انتخابات تلاش کرده و از "هرگونه بی‌نظمی‌های انتخاباتی" خودداری کنند.

این سازمان تاکید کرده است که در صورت بروز بی‌نظمی‌ها در روز انتخابات باید برای رسیدگی به آن به گونه فوری به کمیسیون شکایات انتخاباتی خبر داده شود.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان گفته است که حمایت جامعه جهانی به شمول یوناما برای انتخابات شفاف و با اعتبار حیاتی است.

این کمیسیون تاکید کرده است که در انتخابات پیش رو عدالت انتخاباتی را تامین می‌کند.

XS
SM
MD
LG