لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: تلفات کودکان افغان در اثر انفجار مواد منفلق‌ناشده افزایش یافته است


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) از افزایش تلفات کودکان در اثر انفجار مواد منفلق‌ناشدۀ باقی مانده از جنگ در بخش‌های افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این صندوق ناوقت روز شنبه دوم اپریل (۱۳ حمل) در اعلامیه‌ای گفته است که در هفت ماه گذشته، ۳۰۱ کودک افغان در نتیجۀ انفجار مواد منفلق‌ناشدۀ باقی‌مانده از جنگ و ماین‌‌ کشته و زخمی شده اند.

در تازه‌ترین مورد، دو روز پیش در نتیجۀ انفجار یک مرمی هاوان در ولسوالی مارجۀ ولایت هلمند، پنج کودک به شمول چهار پسر و یک دختر جان باخته و دو تن دیگر آنان زخمی شدند.

مسوولان محلی ولایت هلمند گفته اند که این کودکان بین سه تا ۱۲ سال عمر داشتند و ظاهراَ، این مرمی را از مربوطات ولسوالی مارجه پیدا کرده بودند و زمانیکه با این مرمی بازی می‌کردند، ناگهان انفجار کرده است.

یونیسف با بستگان قربانیان این حادثه ابراز غم‌شریکی کرده و گفته است که آمار تلفات کودکان در نتیجۀ انفجارها در افغانستان رو به افزایش است.

یونیسف ابراز نگرانی کرده است که ممکن، چنین رویدادها در آینده جان بیشتر کودکان بگیرد، چون به گفتۀ این صندوق در ماه‌های اخیر، ورود غیرنظامیان به مناطقی که در گذشته ممنوع بود، بیشتر شده است.

افغانستان برای کودکان هنوز هم بسیار خطرناک است، زیرا در اغلب موارد کودکان برای حمایت مالی خانواده‌های شان تلاش می‌کنند تا فلزات را جمع آوری کنند و آن را به فروش برسانند.

ملل متحد افزوده است: "کودکان در افغانستان در معرض خطر مرگ ناشی از مهمات منفجر ناشده قرار دارند، از جمله زمانیکه آن‌ها وظیفه جمع‌آوری فلزات برای تکمیل‌کردن درآمد ناچیز خانواده‌های خود را دارند."

یونیسف از همۀ طرف‌ها در افغانستان خواسته است که به مسوولیت‌های خود پابند بوده و تلاش‌های خود را برای پاکسازی ماین‌ و مهمات منفلق‌ناشده باقی‌مانده از جنگ روی دست گیرند، تا از تلفات انسانی جلوگیری شود و همچنین اطمینان حاصل شود که کودکان در محیط‌های امن و مصوون زندگی می‌کنند.

این در حالی است که پیش از این، ملل متحد گفته بود که مواد منفلق‌ناشدۀ باقی‌مانده از جنگ هر روز از کودکان در سراسر جهان قربانی می‌گیرد و بر اساس معلومات یونیسف در سال۲۰۲۰ میلادی،۳۹۰۰ کودک در اثر انفجار مواد منفلق‌ناشده در جهان کشته شدند.

این سازمان همچنین گفته بود که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ در افغانستان، بیش از ۴۶۰ کودک در نتیجۀ خشونت‌ها به ویژه انفجار مواد منفلق ناشدۀ باقی مانده از جنگ کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG