لینک های دسترسی

Breaking News

هراس از کروناویروس؛ ازبیکستان مرزش را با افغانستان بست


مسوولین بندر مرزی حیرتان در مزارشریف تایید کردند که پس از افزایش واقعات مشکوک کرونا‌ویروس مرز مشترک افغانستان -ازبیکستان دیشب به روی رفت ‌و آمد بسته شد.

نورالدین روفی، کمیسار سرحدی بندر حیرتان صبح امروز دوشنبه دوم مارچ (۱۲ حوت) به صدای امریکا گفت که مرزبانان ازبیکستانی سرحد مشترک افغانستان - ازبیکستان را به دلیل افزایش واقعات کروناویروس دیشب بستند.

به گفتۀ روفی، تا اکنون مشخص نیست چه زمانی این مرز باز خواهد شد؟

هم‌زمان با بسته‌شدن مرز ازبیکستان، صدها موتر کالاهای تجارتی در بندر حیرتان متوقف شده است. بندر تجارتی حیرتان در ولایت بلخ، نقطه وصل افغانستان با کشور‌های آسیایی میانه است.

پلی موسوم به "دوستی" که هنگام حضور اتحاد جماهیر شوروی پیشین در افغانستان، ساخته شده بود، دو کشور را از طریق زمین به هم وصل می‌کند.

به گفتۀ مسوولان، پیش ازاین به صورت میانگین ۱۵ ‌هزار نفر در ماه از این مرز رفت و آمد داشتند.

ترکمنستان یکی دیگر از کشورهای آسیای میانه نیز حدود یک هفته قبل به دلیل جلوگیری از گسترش کروناویروس به آن کشور، مرز تورغندی – واقع در ولایت هرات – را با افغانستان بست.

ازبیکستان پس از ثبت دو واقعۀ مشکوک کروناویروس در بلخ، مرز حیرتان را بسته است.

خلیل حکمتی، رییس صحت عامه بلخ تایید کرد که دو واقعۀ مشکوک کروناویروس در این ولایت ثبت و نمونه‌های آن به مرکز ارسال شده است.

وحیدالله مایار، مشاور وزارت صحت افغانستان به صدای امریکا گفت که در مجموع ۷۷ واقعۀ مشکوک کروناویروس در افغانستان ثبت شده که از این میان یکی در هرات مثبت، ۵۲ واقعۀ دیگر منفی و نتایج ۲۴ واقعۀ دیگر پس از آزمایش‌ها روشن خواهد شد.

XS
SM
MD
LG