لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی ازبیکستان برای 'میزبانی از مذاکرات مستقیم صلح' افغانستان


همزمان با تشدید تلاش‌های امریکا برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان، یک هیأت بلندپایه ازبیکستان به کابل سفر کرده است.

رهبری این هیأت را ویکتور محمودوف، مشاور امنیت ملی و عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبیکستان به عهده دارند.

ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که مقام‌های ازبیکستانی، قبل از ظهر روز یک شنبه (۱۱حمل) با رئیس جمهور غنی دیدار و گفتگو کرده اند.

در اعلامیه‌ای ریاست جمهوری آمده است : " هیأت ازبیکستانی خاطرنشان کرد، در صورتی‎که طالبان آمادۀ مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان شوند، ازبیکستان آماده است تا در سمرقند، این مذاکرات را میزبانی کند".

در همین حال، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید که مشوره و تلاش‌ها برای ایجاد مرجع واحد مذاکره‌ کننده صلح به هدف این که صدای واحد افغان‌ها در گفتگوهای صلح تمثیل "بهتر" شود، ادامه دارد.

آقای عبدالله که در نشستی صحبت می‌کرد گفت: "هر تلاش و کوششی که در این راستا صورت می‌گیرد، اقدام نیک است؛ اما در صورتی‌که این کوشش‌ها متمرکز شود و مسیر واحد بگیرد، در آن وقت نمایندگی بهتر از همه مردم افغانستان می‌کند".

این در حالیست که روز گذشته برخی از چهره‌های سیاسی و جهادی با رهبران حکومت افغانستان برای ایجاد مرجع واحد مذاکره‌‌کننده صلح حکومت افغانستان بحث کردند.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا نیز دور ششم سفرهایش را به افغانستان و چندین کشور دیگر آغاز کرده و قرار است وی در دیدارش با رهبران حکومت و چهره‌های سیاسی افغان، درباره ایجاد یک هیأت "فراگیر و همه‌شمول" صحبت کند.

XS
SM
MD
LG