لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا: مذاکرات قطر به معنای 'جاگزینی' حکومت افغانستان نیست


سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل گفته است که مذاکرات صلح با نمایندگان طالبان در قطر نباید به معنای تلاش امریکا برای "جاگزین کردن دولت افغانستان" تعبیر شود.

جان بس، سفیر امریکا در کابل می‌گوید که تمام گفتگوها با طالبان در قطر، تنها روی دو موضوعی که به شکل مستقیم به نیروهای امریکایی و پالیسی‌های امریکا در قبال افغانستان ربط دارد، تمرکز داشته است.

آقای بس، در نشستی با شماری از خبرنگاران افغان در کابل گفت: "ما با طالبان در مورد دولت موقت صحبت نمی‌کنیم. ما با طالبان در مورد مسایلی راجع به قانون اساسی فعلی افغانستان و یا ساختار فعلی دولت صحبت نمی‌کنیم."

او افزود: "ما راجع به این مسایل با طالبان صحبت نمی‌کنیم چون گفتگو با طالبان در این زمینه‌ها، کار افغان‌ها، نمایندگان جامعه، نمایندگان دولت و جامعه افغانستان به طور مجموعی است."

طالبان تا حالا به گفتگو با دولت افغانستان حاضر نشده اند و این موضوع، نگرانی‌هایی را در میان برخی از حلقات سیاسی در کابل بوجود آورده است.

دو هفته پیش حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، در اظهارات بی‌سابقه‌ای، به کارکرد زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان تاخت و گفت که جریان کنونی مذاکرات امریکا، در حال "مشروعیت‌زدایی" از دولت افغانستان است.

آقای محب در جریان سفر اخیرش به واشنگتن گفت که آقای خلیلزاد در مذاکرات صلح با طالبان در پی منافع شخصی خودش است.

دفاع از خلیلزاد

سفیر امریکا در کابل اما در تازه‌ترین اظهارات خود، از آقای خلیلزاد به عنوان "با تجربه‌ترین دپلومات امریکا در امور افغانستان" دفاع کرد و گفت که او "بیش از هر کس دیگری" از توانایی پایان دادن به بحران در افغانستان برخوردار است.

آقای بس گفت: "یک‌بار دیگر می‌خواهم خاطر نشان بسازم که سفیر خلیلزاد پالیسی‌ها و رهنمودهای رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و وزیر خارجه را مانند هر دپلومات حرفه‌ای دیگر، به اجرا می‌گذارد."

سفیر امریکا در کابل افزود که پیشرفت‌هایی در مذاکرات با طالبان انجام شده، اما تاکید کرد که تا زمانی که گفتگوهای بین‌الافغانی به شکل همه‌جانبه انجام نشده و نیز آتش‌بس سراسری به اجرا گذاشته نشده، هیچ توافقی با طالبان نهایی نخواهد شد.

آقای بس گفت که طالبان، اگر می‌خواهند افراد خود را بیشتر از این در جنگ از دست ندهند، باید تمرکز بیشتری به گفتگو و مذاکره داشته باشند.

او گفت: "حالا زمان آن فرا رسیده که طالبان بیشتر حرف بزنند و دست از کشتار افغان‌ها بردارند... اگر بخواهند جنگ را ادامه بدهند، تلفات بیشتری را متقبل خواهند شد."

XS
SM
MD
LG