لینک های دسترسی

Breaking News

ستراتیژی جدید و عکس العمل افغانها


در حالیکه حکومت افغانستان ، به پلان اقای اوباما پاسُخ مثبت داده ، ولی عکس العمل مردم عادئ افغان در زمینه ، مختلط بوده است.

سلیمانخیل یک تن از اهالی ولایت پکتیکا میباشد ، او میگوید: پیام او به رئیس جمهور اوباما این است که: عساکر بیشتر اعزام نکند. او میگوید:افغانستان به کمک مالی ضرورت دارد ، نه عساکر بیشتر خارجی.

مجیب الرحمن ، یک متعلم مقیم کابل مباشد. او میگوید:وی معتقد است ، هرگاه عساکر بیشتر امریکائی در افغانستان وجود داشته باشد، وضع امنیتی ، بهتر خواهد شد.

سید عبدالله یک مأمور حکومتدر کابل است. او میگوید : اقای اوباما ، صِرف به عوض عساکر ،پول بفرستد. وی اظهار میدارد که،

به عقیدۀ وی ، در صورت افزایش قوای خارجی ، وضع امنیتی خرابتر خواهد شد.

عبدالروُف منگل تاجری از خوست میباشد. او میگوید: اقای اوباما وعده کرد که قوای امنیتئ افغان را تقویت خواهد کرد ، این یک مفکورۀ خوب است و افغان ها از او حمایت خواهند کرد. تنها دادن پول به افغانستان کافی نمی باشد.

از آوان تهاجم برهبرئ قوای ایالات متحده به افغاستان و ،برانداختن ِ حکومت طالبان در هشت سال گذشته بدینسو سالجاری ، برای قوای خارجیمرگبارترین سال بوده است.

اقای اوباما در شام سه شنبه اظهار داشت که ایالات متحده از مساعئ حکومت افغانستان برای آشتئ ملی با تُند روان طالبکه اسلحه بزمین بگذارند و تشدد را تقبیح کنند ، حمایت می کند. رئیس جمهور ایالات متحده هم چنان گفت که متوقع است تا سال ۲۰۱۱ عساکر امریکائی را از افغانستان خارج سازد.

مردم کابل این مفکوره را پذیرفته اند. آنها همچنان ، شراکت ملکی در بین ایالات متحده و افغانستان راکه ، باعث توسعۀ بخش زراعتدر کشور خواهد گردید ، حمایت کرده اند.

براک اوباما ، زمانیکه در بیانیه اش راجع به ستراتیژئتازه در مورد افغانستان سخن می گفت ، مستقیماً مردم ِ افغانستان را مخاطب قرار داد. رئیس جمهور گفت :

من میخواهم مردم افغانستان بدانند که ، امریکائیان در جستجوی ختم این عصر ، و عذاب کشیدن جنگ میباشند. ما به تسخیر کشور شما علاقمند نمی باشیم.

به تعقیب بیانیۀاقای اوباما، رنگین دادفر اسپنتا وزیر خارجۀ افغانستان ، با خبر نگارانصحبت کرد.

اومیگوید ، حکومت افغانستان اعلامیۀ اقای اوباما را برای کشور منطقه ، و در مجموع برای آیندۀ روابط در میان ایالات متحده و افغانستان ، مهم میداند.

XS
SM
MD
LG